هاست و دامنه

چرا در هاست از پهنای باند زیاد استفاده می شود؟

دلایل استفاده از پهنای باند در هاست

مقدمه

تعریف پهنای باند و سرعت

” به طور معمول، پهنای باند به تعداد بیت ، کیلوبیت ، مگابیت یا گیگابیت که می توانند در 1 ثانیه داده  منتقل شود گویند .هرچه پهنای باند بیشتر باشد، داده های بیشتری را می تواند در یک زمان ارسال و دریافت کند. مفهوم پهنای باند را می توان با حجم آبی مقایسه کرد که می تواند از طریق یک لوله جریان یابد. هرچه قطر لوله بیشتر باشد، آب بیشتری می تواند در یک زمان از آن عبور کند. پهنای باند بر همین اصل کار می کند. هرچه پهنای باند بیشتر باشد داده های بیشتری می تواند در هر ثانیه از آن عبور کند. “

قبلاً پهنای باند برحسب بیت در ثانیه (bps) اندازه گیری می شد، کابل های شبکه مدرن اکنون ظرفیت بسیار بیشتری دارند، به همین دلیل است که پهنای باند اکنون بر حسب مگابیت در ثانیه (Mbps) یا گیگابیت در ثانیه (Gbps) اندازه گیری می شود.

 

نسبت در پهنای باند چیست؟

اتصالات پهنای باند می تواند متقارن باشد، به این معنی که دانلود و آپلود در هر دو یکسان باشد یا نامتقارن، به این معنی که دانلود و آپلود یکسان نباشد.

سرعت

سرعت دانلود تعیین می‌کند که فیلم‌ها، موزیک‌ها و فایل‌ها با چه سرعتی در رایانه بارگیری شود .

اگر قرار است وب ‌سایتی را راه ‌اندازی کنید که میزان بازدید آن را هنوز نمی‌دانید و یا ممکن است در ماه‌های مختلف نرخ بازدید متفاوت باشد بهتر است از سرویس‌های هاست با پهنای باند نامحدود استفاده کنید.

 

انواع پهنای باند

  • اختصاصی
  • اشتراکی

۱. پهنای باند اختصاصی

پهنای باند اختصاصی در واقع پهنای باندی است که به صورت کاملاً اختصاصی توسط یک مشترک استفاده می شود این مشترک در اصل یک کسب و کار به حساب می آید. در واقع در مقابل هزینه ای که پرداخت می شود به صورت اختصاصی از میزان پهنای باند استفاده می شود.

دامین Addon، ساب دامین و پارک دامین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
مشاهده

 

” پهنای باند اختصاصی برای کسب ‌وکارها و سازمان‌هایی که به دسترسی بی ‌وقفه به اینترنت و عملکرد شبکه قابل اعتماد برای عملیات خود نیاز دارند سودمند است. “

 

ویژگی های پهنای باند اختصاصی

  1. ترافیک نامحدود
  2. سرعت انتقال و دریافت برابر است.
  3. سطح بالای امنیت را به کاربران ارائه می دهد زیرا مشتریان مسیر اینترنت اختصاصی خود را بدون رقابت با سایرکاربران دارد.
  4. مشتریان می توانند از عملکرد ثابت اینترنت لذت ببرند بدون اینکه درگیر نوسانات شوند و بدون اختلال کار کنند و میتوانند متناسب با نیازهای کسب و کار در حال رشد انعطاف پذیری و مقیاس پذیری را فراهم کنند.
  5. در پهنای باند اختصاصی تمام ظرفیت در اختیار یک استفاده کننده است و سرعت مطلوب بوده و محدودیت حجم وجود ندارد، همین ها باعث می شود تبادل اطلاعات بهتر و سریع تر اتفاق بیفتد.

 

۲. پهنای باند اشتراکی

به این معنی که چندین کاربر از یک اتصال اینترنتی استفاده می‌کنند و همه در اصل مقداری از پهنای باند را دریافت می کنند.

 

ویژگی های پهنای باند اشتراکی

این نوع پهنای باند ارزان تر بوده زیرا  هزینه را بین سایر کاربران تقسیم می کند برای مشاغلی که برای کاربردهای عمومی مانند مرور وب و پخش ویدئو ​​و عملیات روزمره پشتیبان نیاز دارند، گزینه اقتصادی‌تری است.

و در آن تضمینی برای تأمین پهنای باند طبق قرارداد برای مشترکین وجود ندارد چراکه این پهنای باند بین تعداد زیادی کاربر مشترک بوده و همگی از آن استفاده می کنند بنابراین طبیعی است که ممکن است در ساعات پر ترافیک کاربران نتواند از پهنای باند درخواستی خود بهره ببرد.

 

❗ مشکلات رایجی که بر پهنای باند تأثیر می گذارند!

۱) تعداد بیش از حد درخواست به سمت سرور

یک شبکه می تواند تعداد معینی از درخواست را به طور موثرپشتیبانی کند، بارگذاری بیش از حد سایت با تعداد زیادی کاربرمی تواند منجر به محدود شدن پهنای باند و در نهایت کندی یا خرابی برنامه شود.

۲) طراحی یا ساختار نامناسب

” اگر همه کاربران خود را در یک بخش شبکه قرار دهند، انتقال اطلاعات زمان بیشتری می برد. “

یکی از مشکلاتی که همواره کاربران با آن روبرو هستند مصرف زیاد پهنای باند سایت آنها است، در حالی که ممکن است هاست را به تازگی خریداری کرده باشند و سایت نیز بازدید چندانی نداشته است. زمانی که پهنای باند هاست به اتمام می رسد هاست بسته می شود و در بیشتر مواقع هنگام باز کردن سایت با پیغام تمام شدن پهنای باند مواجه می شوید.

فراموش کردن پاسخ سوال محرمانه
مشاهده

در این حالت برای رفع مشکل دو راه حل وجود دارد:

  1. سرویس میزبانی خود را به پلن بالاتری ارتقا دهید.
  2. تا اول ماه میلادی صبر کنند که در این حالت سایت تا تاریخ معین بسته است.

♦ هاست در اولین روز ماه میلادی شارژ می شود ♦

 

❓ نحوه محاسبه پهنای باند چگونه است؟

موضوع بسیار مهمی که برای راه اندازی سایت باید در نظر گرفته شود میزان پهنای باند مورد نیاز برای سایت است، به عنوان مثال، اگر یک سایت  دارای تصویر و متن 3 مگ باشد و 100 نفر از صفحه بازدید کنند، وب سایت 300 مگابایت پهنای باند مصرف می کند.حال فرض کنید پهنای باند اختصاص داده شده برای سایت 600 مگابایت است و به 200 نفر اجازه دسترسی به سایت را می دهد. هنگامی که ترافیک از آن تخصیص فراتر رود و صدها و حتی هزاران نفر را جذب کند، دو چیز ممکن است رخ دهد. بازدیدکنندگان احتمالاً زمان بارگذاری طولانی‌تری را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است وب‌سایت از کار بیفتد!

استفاده از پهنای باند وب سایت تحت تأثیر عوامل متعددی است درک این عوامل می تواند به شما کمک کند تا نیازهای پهنای باند خود را بهتر شناسایی و مدیریت کنید و تصمیمی آگاهانه در مورد برنامه میزبانی مناسب برای پروژه آنلاین خود بگیرید.

 

❓ چه بخش هایی از سایت پهنای باند مصرف می کنند؟

۱. ترافیک سایت، تعداد بازدیدکنندگان و بازدیدهای صفحه که وب سایت شما دریافت میکند مستقیماً بر میزان استفاده از پهنای باند شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر سایت شما دارای حجم بالایی از ترافیک باشد، پهنای باند بیشتری نسبت به سایتی با بازدیدکنندگان کمتر مصرف می کند.

۲. اندازه صفحات وب، به ویژه فایل های رسانه ای مانند تصاویر و ویدیوها، بر پهنای باند تأثیر می گذارد. فایل های بزرگتر به داده های بیشتری برای انتقال نیاز دارند و در نتیجه پهنای باند بیشتری مصرف میکنند.

میانگین تعداد بازدید از صفحات وب سایت در هر ماه را محاسبه کنید. عواملی مانند ترافیک وب سایت، فصلی بودن و پیش بینی های رشد را در نظر بگیرید.

۳. طراحی و چیدمان وب سایت، پیچیدگی طراحی و چیدمان وب سایت می تواند بر استفاده از پهنای باند تأثیر بگذارد. وب سایت هایی با طراحی پیچیده، استفاده زیاد از افزونه ها و محتوای پویا اغلب به پهنای باند بیشتری نیاز دارند.

نحوه whois گرفتن از دامین
مشاهده

 

 

❓ راهکارهای کاهش مصرف پهنای باند چه می باشد؟

۱) فشرده سازی فایل ها

تصاویر و سایر فایل های رسانه ای را فشرده کنید تا اندازه آنها کاهش یابد بدون اینکه کیفیت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این مقدار داده‌هایی را که باید منتقل شوند کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در پهنای باند می‌شود.

۲) به حداقل رساندن فایل های حجیم

استفاده از فایل های حجیم مانند تصاویر و ویدیوهای با وضوح بالا را که می توانند پهنای باند قابل توجهی مصرف کنند، محدود کنید. و تا حد ممکن به سراغ قالب‌های بهینه‌ شده و سازگار با وب بروید.

۳) ابزار netlimiter می توانند تعیین کنند که کدام دستگاه ها و کاربران بیشترین پهنای باند را در شبکه استفاده می کنند. اگر یک دستگاه یا کاربر پهنای باند را در انحصار خود درآورد، آن را شناسایی کرده و به تیم شبکه هشدار می دهد. از این رو، تیم می تواند اقداماتی را برای رسیدگی به این موضوع انجام دهد.

۴) خاموش کردن مودم در صورت عدم استفاده از آن به مدت طولانی

۵) افزودن پهنای باند اضافی به سرویس یا وب‌ سایت شماست یکی از راهکارهای مستقیم برای مقابله با مشکلات پهنای باند است ،این اقدام به شما امکان می‌دهد تا با ترافیک بیشتر مقابله کرده و کیفیت سرویس را بالا ببرید.

۶) استفاده از مکانیسم‌های کشینگ و حافظه پنهان می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد پهنای باند داشته باشد،

۷) ذخیره موقت فایل‌ها و منابع در حافظه کش، با اینکار زمان لود صفحات را به حداقل می‌رسانید و به تعداد کمتری از منابع سرور نیاز دارید.

 

چکیده

” مقدار پهنای باندی که شما به آن نیاز دارید بستگی به برنامه کاری هنگام کار با اینترنت دارد. البته این مورد محدود به بودجه شما نیز می شود.

به طور کلی اگر سروکارتان بیشتر با شبکه های اجتماعی و به طور تفننی (تماشا کردن ویدئو آنلاین) است، پهنای باند کم هم نیاز شما را برطرف می کند. در مقابل اگر شما سایتی راه اندازی کردید که ترافیک بالا دارد و برایتان مهم هست که سایت همیشه در دسترس باشد پهنای باند نامحدود گزینه بسیار مناسبی می تواند باشد. “

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
دکمه بازگشت به بالا