هاست و دامنه

بررسی تاثیر DNS در سرعت اینترنت

DNS چیست؟

بررسی تاثیر DNSدر سرعت اینترنت

Domain Name System که به اختصار DNS نامیده می‌شود یک سیستم پایگاه داده است که نام کامل دامنه یک کامپیوتر را به یک آدرس IP ترجمه می‌کند.DNS سرور یک دیتابیس بزرگ است که شامل مجوعه ای از دامین و IP می باشد.وقتی وب سایتی را طراحی کنید، یک نام دامنه نیز برای آن در نظر می گیرید. دامنه برچسپی است که به یک آدرس IP خاص از سرور متصل است. برای آنکه یک دامنه به وب سایت اشاره نماید نخست باید در DNS server اضافه شود.DNS.مثلا http://talashnet.com نام دامنه سایت ماست.

تقریبا تمام آنچه  در اینترنت وجود دراد با یک در خواست DNS شروع می شود. DNS به منزله دفترچه تلفن آدرس های اینترنتی است. هنگامی که بر روی لینکی کلیک کنید، اولین کاری که سیستم شما می کند رجوع به کتابچه راهنمای DNS است.

حالت‌های مختلف فرایند اتصال DNS

حالت اول: وقتی نام سایتی در قسمت آدرس بار مرورگر می نویسیم . چند فرایند اتفاق می افتد تا آدرس به درستی پیدا شده و نمایش داده شود.  اگر آدرس IP درخواست شده به طور محلی ثبت شده است (مثلا این آدرس متعلق به یکی از کامپیوترهای  شبکه سازمان شماست) ابتدا نام دامین به آدرس IPترجمه می گردد. با این کار وب سایت به درستی یافت می شود. با پیدا شدن سایت فایل صفحه وب بارگذاری شده و محتویات سایت را می بینید. در این حالت معمولا دریافت پاسخ یا خیلی کم طول می کشد یا به صورت کاملا بلادرنگ صورت می گیرد.

حالت دوم: اگر آدرس IP  به صورت محلی ثبت نشده است (برفرض آدرس مربوط به کامپیوتری بیرون از سازمان است) ولی فردی به تازگی به آن آدرس IP مراجعه کرده ،مرورگرcache (کش حافظه ای است که بخشی از ادرس های IP که به تازگی به آن ها مراجعه شده است را در خود ذخیره می کند)خود را بررسی می کند تا IP متناسب با آن آردس را پیدا کند. در صورتی که آن IP وجود داشته باشد آن را resolve  کرده و سایت را نمایش می دهد.اگر نام دامنه resolve نشود. مرورگر فایل های هاست و دی ان اس را بررسی میکند، اگر رکوردی در فایل هاست نباشد. مرورگر به دنبال سرور پیش فرض می رود. واگر ورودی برای نام دامنه باشد. سایت را بارگذاری میکند.

روش حل مشکل 500 Internal Server Error | ارور 500 Internal Server Error | روش حل مشکل ارور 500
ادامه مطلب

حالت سوم: اگر آدرس IP به صورت محلی ثبت نشده و شما اولین کسی باشید که این داده را در خواست کرده، مرورگر در سایر نقاط دنیا سرور جست و جو می کند و اگر مرورگر نتوانست هیچ دی ان اس سروری را پیدا کند،خطای مربوطه به کاربر نمایش داده می شود.

تاثیر dns در سرعت اینترنت

 

رکوردهای DNS

برخی از رکوردهای دی ان اس که عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد:

A Record : به آدرس IP واقعی که به دامنه  تعلق یافته اشاره می کند.

Cname: یا رکورد نام استاندارد، یک نام مستعار است که به نام دامنه دیگری اشاره می کند. به عنوان مثال، نام استاندارد www.talashnet.com سایت www.talashnet.com را بهtalashnet.com پیوند می‌دهد که در آن قسمت WWW یک Cname واقعی است.

MX: یا رکوردهای ایمیل  برای هدایت ایمیل دامنه به سروری که میزبان حسابهای کاربری ایمیل است،استفاده می شود این رکورد  وضعیت سرور ایمیل را برای پذیرش پیام های ایمیل از طرف دامنه گیرنده تعیین می کند.

رکورد NS:  مشخص کردن سرور معتبر برای دامنه وظیفه این رکورد است.به عبارتی سرورهای DNS که به عنوان سرور های معتبر برای یک دامنه تعیین شده اند، مسئول انتقال اطلاعات DNS هستند.

TXT:این رکورد شامل تمامی اطلاعات اضافی دیگری در رابطه با دامنه است. شایان ذکر است اجزاء متعددی برای DNS رکوردها وجود دارد که اغلب این اطلاعات و داده ها را نمی‌شود تغییر داد.

رکورد TTL: حداکثر زمانی را تعیین می کند که سایر سرورهای DNS و برنامه های کاربردی باید رکورد را ذخیره کنند.

SOA: اطلاعات جانبى در رابطه با دامنه، مانند آخرین

زمان بروزرسانی اطلاعات دامنه و اطلاعات تماس را شامل می شود.

تغییر دامنه وردپرسی به https
ادامه مطلب

Name Server: مهم‌ترین جز DNS نیم سرورها می‌باشند.نیم سرور آن بخشی از رکورد DNS است که با استفاده از آن می‌توان از نام دامنه به سایت دسترسی پیدا کرد. برخلاف آدرس های IP که به خاطر سپردن آنها پیچیده و سخت است، نیم سرورها نماینده ثبت دامنه هستند و هدف آنها ایجاد ارتباط بین دامنه و میزبان وب شما می‌باشد و با استفاده از آن، با وارد کردن نام دامنه می توان سایت را مشاهده کرد.

DNS چگونه باعث افزایش  می شود؟

چند عامل روی افزایش سرعت تاثیر می گذارند که انتخاب سرور DNS صحیح یکی از آن هاست.با تغییر تنظیمات DNS می توان سرعت اینترنت را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.در سال های اخیر، سرعت دسترسی به اینترنت در بیشتر بخش‌های دنیا افزایش پیدا کرده است. زمانی شیوه اتصال دایال آپ، شیوه متداول وصل شدن به شبکه جهانی اطلاعات بود. در آن زمان می توانستیم تا اتمام دانلود یک عکس، از پای میز کامپیوتر بلند شده و یک فنجان قهوه برای خود درست کنیم ولی امروزه در یک چشم بر هم زدن، می توان یک فیلم را دانلود کرد.

همچنان می‌توان با رعایت برخی نکات همچون دست‌کاری تنظیمات دی ان اس باز هم سرعت دسترسی خود به دنیای گسترده اطلاعات را افزایش داد. تغییر روتر ISP، اعمال برخی تغییرات در ویندوز و یا سایر سیستم‌ عامل‌های مورد استفاده و یا تغییر نحوه اتصال از حالت بی‌سیم به حالت عادی، از جمله مواردی است که تاثیر زیادی بر روی افزایش سرعت اینترنت می گذارند.در بین عوامل مختلف تاثیرگذار بر سرعت اینترنت، تغییر تنظیماتDNS معمولا به عنوان یکی از راحت‌ترین کارها می باشد.

وقتی برای پیدا کردن آدرس از گوگل مپس استفاده می کنید، چند گزینه در اختیارتان قرار داده می‌شود. برخی مسیرها زمان طول می کشند، حتی اگر مجبور به طی مسافت بیشتری باشید! پس همانطور که ملاحظه می کنید. همیشه انتخاب مسافت کوتاه‌تر به معنی کاهش زمان نیست. در مثال گوگل مپس، فاکتورهای زیادی همچون ترافیک، تغییرات حمل و نقل و میانگین سرعت مجاز در آن مسیر وجود دارند.

چرخه حیات دامنه آی آر
ادامه مطلب

در زمان اعمال تغییر در تنظیمات DNS و انتخاب یک سرور به منظور افزایش سرعت اینترنت، فاکتورهای مشابهی در برابرتان قرار خواهند گرفت، به طوری که اهمیت برخی، مسافت را شدیدا تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.در طول مسیر برخی سرورهای DNS همچون آن‌هایی که توسط سرویس‌دهندگان اینترنت فراهم می‌شوند، ترافیک داده‌ی زیادی وجود دارد و این موضوع در برخی ساعت‌های روز به بدترین شکل ممکن در‌ می‌آید. برخی سرورهای پیش‌فرض دیگر که به صورت اتوماتیک برایتان انتخاب شده‌اند، دارای رکوردهای قدیمی و منسوخ بوده و یا اطلاعات خود را به طور غیرمستقیم ارسال می‌کنند.

به همین دلیل استاده از سرویس دهنده اینترنتی مطمئن که از سرویسDNS بهینه استفاده کند بسیار مهم است.در تلاش‌نت سعی بر این است که رضایت کاربران را با ارائه سرویس‌هایی با کیفیت و قیمت مناسب جلب نماییم.

تاثیر منطقه جغرافیایی در تنظیمات DNS

زیرساخت پشتیبانی‌کننده از اینترنت، مجموعه‌ای از کابل‌ها می‌باشد که می‌توانند مسی و یا  فیبر نوری باشند. به وسیله آن‌ها سرورهای واقع در نقاط مختلف دنیا به یکدیگر متصل می‌شوند. دیتاها از طریق این کابل‌ها به شکل امواج الکترومغناطیسی جابه‌جا می‌شوند.در زمان استفاده از فیبر نوری، سرعت انتقال داده به اندازه سرعت نور (300000KM/S) می باشد. برای افزایش این سرعت هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، اما می‌توان کاری کرد تا امواج الکترومغناطیسی، مسیر کوتاه‌تری طی کنند. اگر یک سرور  DNS از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای بسیار دور از شما قرار داشته باشد، تاثیر بسیار زیادی بر سرعت اینترنت می گذارد. موضوع اینترنت، بسیار پیچیده‌تر از یک محاسبه مسافت عادی است، اما تغییرات در تنظیماتDNS تاثیر قابل توجهی بر روی سرعت خواهند داشت.

5/5 - (4 votes)
دکمه بازگشت به بالا