چند رسانه اییعمومی

کپچا چیست؟ کاربرد و انواع آن

?کپچا چیست؟

CAPTCHA مخفف ( Completely Automated Public Turing Test To Tell Computers and Humans Apart ) بوده و به معنی “آزمایش اتوماتیک عمومی برای تشخیص انسان از کامپیوتر” می باشد.

?نرم افزاری آنلاین برای تولید سوالات و آزمون هایی است که انسان به راحتی قادر به پاسخ گویی به آنها است ولی کامپیوترها در حال حاضر قادر به تشخیص و پاسخ به آنها نیستند.

کپچا در سال 2000 و در دانشگاه Carneige Mellon توسط  Luis von Ahn و همکارانش ساخته شد و برای اولین بار در سایت Yahoo مورد استفاده قرار گرفت.

?کد کپچا چگونه بر امنیت سایت تاثیر میگذارد؟

معمولاً فعالیت های اینترنتی مختلف از جمله تبادلات مالی و بانکی آنلاین، ترافیک وب سایت ها و موتورهای جستجو، نظرسنجی های آنلاین، ثبت نام های آنلاین، سرویس های رایگان ایمیل و… معمولاً مورد حمله ربات یا Bot قرار می گیرند.اینجاست که کاربرد CAPTCHA ضروری به نظر می رسد.

مالکین وب سایت ها و برنامه نویسان وب، آزمون هایی طراحی می کنند تا فقط انسان بتواند آنها را شناسایی کند و ماشین ها قادر به شناسایی آنها نباشند.

?موارد استفاده از کپچا

جلوگیری از نظرات اسپم در سایت و وبلاگ

✅ استفاده از کپچا در بخش عضویت سایت

استفاده از کپچا در نظرسنجی آنلاین

جلوگیری از ثبت نام هکرها در چندین حساب ایمیل

کپچا مانع خریدهای اینترنتی عمده توسط ربات ها

امنیت بیشتر در خرید های آنلاین

جلوگیری از هک شدن رمز عبور با استفاده از کپچا

?انوع کپچا

  • ورود از طریق شبکه های اجتماعی
  • حل مسئله ریاضی
  • کلمات
  • شناسایی تصاویر
  • چک باکس
جشنواره عیدی نو تلاش نت نوروز ۱۴۰۳
ادامه مطلب

ورود از طریق شبکه های اجتماعی

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن کپچاایمیل-1024x717.jpg است

در این نوع کپچا از کاربر خواسته به حساب Gmail  یا Facebook خود وارد شود. از آنجا که ربات ها هیچ حساب کاربری در شبکه های اجتماعی ندارند، در نتیجه تنها انسان ها میتوانند این مرحله را پشت سربگذارند.

حل مسئله ریاضی

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن کپچا-ریاضی.jpg است


یکی از ساده ترین انواع احراز هویت است که در آن، از کاربر خواسته می شود یک مسئله ساده ریاضی را حل کند (مانند 8+2)حل مسئله به این سادگی، برای ربات ها بسیار سخت است.

تشخیص کلمات

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن کپچا-متن-2.png است



یک جعبه متن و یا سری حروف یا اعداد هستند، آزمون ممکن است از شما بخواهد که ترتیب بی نظم حروف را تایپ کنید یا آخرین کلمه را در میان چندین حرف وارد کنید یا به رنگی که کلمات در آن نشان داده شده است، اشاره کنید و یا کلمه یا حروف را که با اشکال مختلف ظاهر شده اند وارد کنید.

شناسایی تصویر

در این نوع کپچا کاربر عکس موارد مشخص شده در آزمون را تشخیص داده و انتخاب میکند، از آنجایی که در این نوع کپچا ممکن است بیش از یک مورد از شیء مورد نظر در تصویر وجود داشته باشد و یافتن آن زمان زیادی از کاربر بگیرد ممکن است مجبور شوید بیشتر از یکبار ازمون را انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.


چک باکس

در این نوع کپچا در یک کادر عبارت «من یک ربات نیستم» به کاربران ارائه می شود و آنها فقط باید روی آن کلیک کنند و یا تیک کنار این جمله را فعال کنند. این امر برای کاربران کار بسیار آسانی است اما برای ربات ها دشوار خواهد بود چراکه ربات ها وسط کادر کلیک میکنند اما انسان به راحتی میتواند در هر قسمت مشخص شده کادر کلیک کند.

صددانه یاقوت صددانه تخفیف یـلدای تلاش نت ۱۴۰۱
ادامه مطلب



امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.
تلاش نت
02154109000

4.3/5 - (7 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا