دامنههاست و دامنه

نحوه ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه کاربری

آموزش تصویری دریافت شناسه کاربری

ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه کاربری

آپدیت شده در تاریخ1400/06/22

ایرنیک چیست؟

دامنه های ملی مانند ir.  و … برخلاف دامنه های بین المللی مانند  net. و com. و … قوانین و مقررات خاص خود را دارا می باشند ، یعنی کاربر برای ثبت دامنه ملی خود احتیاج به ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه کاربری دارد، تا مالکیت دامنه را به نام خود ثبت کند، و دامنه اش تایید و ثبت شود (بدون انجام این مرحله امکان تایید دامنه(ir) و (.ایران) وجود ندارد).

 

در این مطلب نحوه ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه کاربری را مرور میکنیم. بعد از ثبت نام در ایرنیک نوبت ادامه مراحل ثبت از تلاش نت می باشد.

 

شناسه کاربری ایرنیک چیست؟

 

برای این که شما بتوانید با مشخصات خودتان یک دامنه با پسوند ir داشته باشید باید در این سایت ثبت نام کنید و اطلاعات و مدارکی مثل کپی کارت ملی که مشخص کننده هویت واقعی شما می باشد را به سایت ارائه دهید.

پس از بررسی و تایید مدارک هویتی شما یک شناسه یونیک که به آن نیک هندل گفته میشود و مختص هر فرد می باشد به شما داده میشود و  شما در زمان ثبت دامنه می توانید این شناسه (نیک هندل) را به عنوان آی دی هویتی خود استفاده نمایید.

 

شناسه کاربری از چند بخش تشکیل شده؟

 

نیک هندل از 2 بخش تشکیل شده است بخش اول ترکیب دو حرف انگلیسی اول نام ثبت نام کننده و سپس عدد که نشان دهنده شماره فرد ثبت نام کننده است و سپس با یک – از هم جدا میشود و در انتها irnic نوشته میشود که نشاندهده شرکت نیک ایران است.

برای مثال یک نیک هندل به این شکل نوشته میشود: ab2003-irnic که اگر شما در سایت نیک ثبت نام کنید چیزی شبیه این ولی با مشخصات شما صادر میشود.

 

ساخت هندل یا شناسه کاربری
ادامه مطلب

 

نکات قابل توجه حین ثبت نام را با هم مرور میکنیم:

 

نکاتی ک باید در اینجا به آن توجه کنید اینست که:

  • هنگام ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه اطلاعاتی که وارد میکنید در واقع اطلاعات مالک دامنه است و دامنه به نام این فرد ثبت میشود و مسئولیت تمامی فرایند هایی که با این دامنه انجام میشود بر عهده همان فرد خواهد بود.پس توصیه میشود در این مورد نهایت دقت را داشته باشید.

 

  • در هر مرحله اطلاعاتی که برای ثبت نام وارد میکنید را یادداشت ونگهداری نمایید زیرا در اینده به وفور به آنها احتیاج دارید.از جمله اطلاعات مهمی که امکان بیشتری دارد آنرا فراموش کنید،پرسش محرمانه و پاسخ به آن است.

 

مراحل ثبت نام در ایرنیک چگونه است؟

 

1.ابتدا وارد سایت ایرنیک به آدرس https://www.nic.ir/Create_New_Handle شوید.

 

2.با کمی اسکرول به کادری مشابه عکس زیر میرسید، در این کادر ساخت شناسه کاربری را انتخاب نمایید.دریافت شناسه ایرنیک

3.با کلیک بر روی ساخت شناسه کاربری وارد صفحه شامل انواع فرم ها میشوید.

4.در صفحه باز شده شما در مرحله اول قرار میگیرید، از کادر مربوط به شخص حقیقی روی تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک کنید.(این مرحله با توجه به این که شما چه دامنه ای را میخواهید ثبت کنید انتخاب و انجام میشود پس اگر در حال ساخت دامنه برای یک نهاد دولتی باشید باید از بخش مربوط به همان استفاده کنید)ثبت نام در ایرنیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 5.حالا در مرحله دوم قراردارید، در این صفحه تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید ( وارد کردن اطلاعاتی که با * مشخص شده اند الزامی است)ثبت نام در ایرنیک

 

 

 

 

 

 

 

 

6.بعد از پرکردن فیلد های مربوط به اطلاعات در انتهای صفحه بخشی تحت عنوان رابط های مجاز وجود دارد، درصورتی که دامنه خود را از طریق نمایندگان ایرنیک مانند تلاش نت ثبت کرده اید باید این بخش را روی حالت آزاد برای نمایندگان فروش قرار دهید، سپس برروی بازنگری کلیک کنید.

ثبت نام در ایرنیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.حالا در مرحله سوم قرار دارید یعنی مرحله بازنگری و امضا،در این مرحله ابتدا قوانین ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه را مطالعه فرمایید،  سپس از قسمت نام کامل سازنده شناسه، نام و نام خانوادگی خود را به صورت انگلیسی وارد کنید و بر روی دکمه موافقم، دریافت شناسه کلیک فرمایید.مراحل ثبت شناسه ایرنیکدریافت شناسه ایرنیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.اکنون در مرحله چهارم آموزش ساخت اکانت در سایت ایرنیک یعنی مرحله ساختن شناسه هستید، سایت ایرنیک شناسه کاربری منحصر به فرد شما را در این مرحله نمایش می دهد.

ثبت نام در ایرنیک

 

 

 

9.برای فعال سازی شناسه ایرنیک میبایست به آدرس ایمیل خود مراجعه نمایید و ایمیل دریافت شده تحت عنوان your irnic handle info را بازگشایی نمایید سپس بر روی لینک به سیستم وارد شوید کلیک فرمایید.

نحوه ثبت نام در ایرنیک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.اکنون از قسمت ورود، شناسه یا آدرس ایمیل خود را به همراه رمزعبور وارد نمایید و سپس بر روی دکمه ورود کلیک کنید.

ثبت نام در ایرنیک

 

11.پس از ورود به سامانه ایرنیک در صفحه زیر پاسخ به سوال محرمانه که در هنگام ثبت نام در ایرنیک وارد نموده بودید را با دقت وارد نمایید و سپس یک رمزعبور جدید برای خودتان انتخاب کنید و آن ها را در دو گزینه گذرواژه و تایید گذرواژه وارد نمایید و بر روی دکمه نشاندن گذرواژه کلیک کنید.روش دریافت شناسه کاربری

 

12.هنگامی که پیغام جایگزینی گذرواژه با موفقیت انجام شد را مشاهده کردید شناسه کاربری ایرنیک شما فعال شده است و قابل استفاده می باشد.

 

فعالسازی شناسه‌ ایرنیک ثبت شده توسط تلاش نت
ادامه مطلب

 

 

چطور میتونم نیک هندل خودم رو تو ایرنیک ببینم؟

 

برای دیدن نیک هندل خود وقتی در سایت ایرنیک لاگین کنید در بالای سمت چپ صفحه اسم شما و همچنین نیک هندل شما در یک پرانتز نوشته شده است.

همچنین در منوی مشخصه های شناسه نیز می توانید مشخصات کامل خود از جمله نیک هندل خود را مشاهده نمایید.

 

 

میتونم نیک هندل رو تغییر بدم؟

 

در این باره باید بگوییم خیر،امکان تغییر نیک هندل وجود ندارد.

همانطور که قبلا گفته شده نیک هندل برای هر ثبت نام کننده به صورت یونیک و با مشخصات اختصاری آن فرد (در صورت ثبت نام به صورت حقیقی) یا شرکت (در صورت ثبت نام به صورت حقوقی) صادر میگردد.

 

زمان مورد نیاز برای تایید دامنه های آی آر ثبت شده چقدر است؟

 

تایید دامنه های آی آر در اکثر مواقع در ساعات اداری در زمانی بین 1 الی 48 ساعت انجام می شود، اکثر دامنه های آی آر حتی زودتر ازین موعد توسط وبسایت نیک مورد تایید قرار می گیرند.

برای برخی دامنه های خاص نیاز به ارسال مدارک برای وبسایت نیک می باشد و زمان تایید دامنه در مورد این دامنه ها متفاوت می باشد.

در صورت نیاز به ارسال مدارک یا تعهد نامه، وبسایت نیک این موارد را از طریق ایمیل به کاربر اطلاع خواهد داد.

3.8/5 - (17 votes)
دکمه بازگشت به بالا