سرور مجازی

چه روش هایی برای جلوگیری از هک شدن سرورمجازی لینوکسی وجود دارد؟

روش های برای بالا بردن امنیت سرور لینوکسی VPS

 

مقدمه

هک در واقع فرایندی است برای پیدا کردن نقاط ورودی ممکن در سیستم‌های کامپیوتری و یا شبکه‌های کامپیوتری و در نهایت رخنه و ورود به آن. عموما هدف از هک، صدمه رساندن به سیستم‌ و یا دزدیدن اطلاعات موجود در سیستم است. در این مقاله بطور دقیق به راهکارهای جلوگیری از هک سرور پرداخته ایم، در ادامه با تلاش نت همراه باشید.

 

⚠ روش های جلوگیری از هک سرور

  • محدود کردن دسترسی روت

کاربر روت دارای اختیارات ویژه‌ای است که اجازه می‌دهد تقریباً به تمام بخش‌های سیستم دسترسی داشته باشد، این بدین معنی است که می‌تواند هر تغییری را در سیستم انجام دهد، از نصب و حذف نرم‌افزارها گرفته تا تغییر تنظیمات امنیتی و دسترسی به فایل‌های حساس.

با این حال، داشتن چنین دسترسی گسترده‌ای می‌تواند خطرات امنیتی به همراه داشته باشد، به خصوص اگر اشتباهی رخ دهد یا اگر فردی غیرمجاز به این حساب دسترسی پیدا کند. به همین دلیل، برخی از مدیران سیستم تصمیم می‌گیرند که دسترسی به حساب را محدود یا حتی کاملاً غیرفعال کنند، این کار به عنوان یک استراتژی امنیتی می‌تواند به کاهش خطرات امنیتی کمک کند.

 

  • تغییر پورت ssh

SSH مخفف عبارت Secure Shell است و به یک پروتکل شبکه اشاره دارد که امکان دسترسی به سرور مجازی VPS از راه دور را برای کاربران فراهم می‌کند. SSH همچنین برای امنیت بیشتر، ارتباط بین یک کلاینت و یک سرور خصوصی را رمزگذاری می‌کند.

به‌صورت پیش‌فرض از پورت 22 برای اتصال به سرور مجازی لینوکس استفاده می‌شود درحالی‌که استفاده از پورت 22 پروتکل کنترل انتقال (TCP) برای SSH با خطراتی همراه است. از جمله این خطرات می‌توانیم به آسیب‌پذیری سرور در برابر تهدیدهای خارجی مانند حملات Brute-force برای دسترسی به داده‌های حساس رمزگذاری‌شده اشاره کنیم. بنابراین، تغییر پورت SSH در سرور مجازی لینوکس یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای امنیت VPS است.

از مزایای استفاده از پورت پیش فرض میتوان سادگی و آسانی، سازگاری با بسیاری از سرورها و سیستم عامل‌ها و پورت‌های پیشفرض را نام برد، اما در کنار مزیت‌های گفته شده معایبی نیز به همراه دارد که معمولا توصیه می‌شود پورت پیشفرض را تغییر دهید.

برخی از این معایب به صورت زیر هستند:

  1. شهرت پورت 22 می‌تواند دسترسی به اطلاعات را افزایش دهد.
  2. پورت پیشفرض در مقابل حملات بروت فورس آسیب پذیر‌تر است، در این نوع حمله، هکرها با امتحان رمزهای عبور مختلف به صورت مکرر، قصد وارد شدن به سرور دارند، به همین دلیل معمولا بهتر است پورت پیشفرض را تغییر داده تا در کنار سایر تهدیدات امنیتی، امنیت سرور خود را افزایش دهید.

 

  • آپدیت سرور

۱) امنیت

به روز رسانی نرم افزار، شما رادر برابر تهدیدات سایبری محافظت می کند. با هر به‌روزرسانی نقاط ضعف کد خود را برطرف می‌کنید تا هکرها را از آن دور نگه دارید. آنها نرم افزار قدیمی را مورد حمله قرار میدهند اما زمانی که به‌روزرسانی‌ها را انجام می دهید، باعث جلوگیری از این خطرها خواهید شد.

۲) عملکرد

هر بار که به‌روزرسانی می‌کنیم، چرخ‌دنده‌ها را تنظیم می‌کنیم تا همه چیز روان‌تر و سریع‌تر کار کند. گاهی اوقات دستگاه شما کند می شود اینجاست که به‌روزرسانی‌ها کمک می‌کنند. مهندسان همیشه در حال تغییر کد هستند هر نسخه جدید بهتر کار می کند و از منابع بهینه تر استفاده می کند، بنابراین، وقتی به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌ کنید، دستگاه شما سریع‌تر و روان‌تر کار می‌ کند.

 

  • رمزگذاری ساده و ایمن

امروزه اخبار هک، باج افزار و به خطر انداختن داده ها بسیار رایج است، بنابراین، مهم است که در حفاظت از فایل های شخصی و داده های حساس بسیار هوشیار باشید. در لینوکس، GnuPG را دارید، یک ابزار رمزگذاری ساده و در عین حال جامع که می توانید از آن برای ایمن سازی داده های مهم در سیستم خود استفاده کنید.

GnuPG یا به سادگی GPG یک تکنیک رمزگذاری است که به دلیل سهولت استفاده و الگوریتم های امنیتی برتر، محبوبیت زیادی به دست آورده است. این یک پیاده سازی منبع باز استاندارد Open PGP است. لینوکس ابزار خط فرمان GnuPG را در اختیار شما قرار می دهد تا به کاربران کمک کند تا با رمزگذاری GPG و کلیدهای امنیتی آشنا شوند. علاوه بر رمزگذاری و ایمن سازی فایل ها، GPG در ایمن سازی نرم افزارها و دانلود بسته ها نیز استفاده می شود. GitHub همچنین به شما این امکان را می دهد که از GPG به عنوان روشی جایگزین برای کلیدهای SSH سنتی استفاده کنید.

 

  • پسورد امن

در صورت هک شدن یک رمز عبور اطلاعات آنلاین شما ممکن است فاش شود، اگر همه رمزهای عبور شما از کلمات یا اعداد کوتاه و اساسی تشکیل شده باشد که تا حدی با زندگی شخصی شما ارتباط دارد، این همچنان یک خطر امنیتی است. در زیر نکاتی کاربردی جهت ایجاد پسوردی امن و مطمئن ذکر شده است.

۱) پسورد قوی

بسیاری از سیستم ها اجازه ایجاد پسوردهای کمتر از 8 کاراکتر را نمیدهند، زیرا هرچه تعداد کاراکترهای پسورد بیشتر باشد، بدست آوردن آن سخت تر و زمانبر میشود.

۲) در پسورد از نام و نام خانوادگی و شماره موبایلتان استفاده نکنید.

اگر هکر یا فردی که قصد بدست آوردن پسورد را دارد، تا حدودی از اطلاعات شخصی شما باخبر باشد، به راحتی و با صرف زمان اندکی میتواند با ساختن عبارات مرتبط، پسوردتان را حدس بزند.

۳) یک عبارت و کدهای کوتاه یا کلمات اختصاری را در نوشته خود بگنجانید.

رمزهای عبور خود را ساده نگه دارید، اما به خاطر داشته باشید که آنها را برای هر سایتی که بازدید می کنید تغییر دهید. از استفاده اعداد یا حروفی که به دنبال یکدیگر هستند خودداری کنید.

۴) از یادداشت کلمه های عبور بر روی فایل های کامپیوترتان و یا روی کاغذ جدا خودداری نمایید.

زیرا در این حالت به راحتی قابل دست یابی است، چنانچه میخواهید پسوردهای خود را در جایی ذخیره نمایید، بهتر است از نرم افزارهای امن مربوط به این کار، استفاده نمایید.

 

  • بکاپ گیری

بسیاری از کاربران این اشتباه را مرتکب می‌شوند که از پشتیبان‌گیری معمولی غفلت می‌کنند، تنها زمانی که اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد و متوجه می‌شوند که نسخه‌ای از داده‌های خود را ندارند پشیمان می‌شوند. صرف نظر از اینکه چقدر محتاط هستید و سرور شما چقدر امن است، همیشه احتمال اشتباه وجود دارد. همیشه از سرویس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، حتی اگر شرکت میزبان این کار را برای شما انجام می دهد. نسخه‌های پشتیبان خود را در مکان‌های مختلف ذخیره کنید.

 

  • فعال کردن به‌روزرسانی خودکار CMS

به روز رسانی منظم سیستم های مدیریت محتوای (CMS) برای جلوگیری از هک و حملات وب سایت بسیار مهم است. از آنجایی که پلتفرم های CMS مانند جوملا، وردپرس و دروپال نرم افزارهای منبع باز هستند، بسیار مهم است که سیستم لینوکس خود را با فعال کردن به روز رسانی خودکار برای CMS خود ایمن کنید.

صرف نظر از CMS که استفاده می کنید، چه جوملا، وردپرس یا دروپال باشد، به روز رسانی های امنیتی مداوم برای محافظت در برابر از دست دادن داده ها و محافظت از اطلاعات حساس ضروری است. استفاده از اصلاحات امنیتی CMS ارائه شده و ویژگی های جدید برای امنیت مداوم VPS لینوکس شما ضروری است.

با فعال کردن به روز رسانی خودکار، هسته CMS، تم ها و افزونه های شما به طور مرتب با آخرین تعاریف ویروس به روز می شود و امنیت وب سایت شما را در برابر حملات احتمالی آینده افزایش می دهد. این رویکرد همچنین مدیریت چندین وب‌سایت را برای صاحبان وب سایت با افزایش تعداد وب سایتها ساده می کند.

 

  • نصب آنتی ویروس

یکی از ویژگی‌های لینوکس که بیشتر از دیگر ویژگی‌هایش به چشم می‌خورد، سطح بالای امنیت آن است.

بنابراین اکثر هکرها وقت خود را صرف ایجاد ویروس برای سیستم‌ عامل‌هایی نظیر ویندوز یا سایر سیستم عامل‌های رایج نظیر اندروید می‌کنند. اما این دلیل نمی‌شود که ما جوانب احتیاط را رعایت نکنیم. بنابراین حتی اگر از به‌روز‌ترین و امن‌ترین توزیع لینوکسی هم استفاده می‌کنید، بهتر است برای بالا بردن سطح امنیت، علاوه بر فایروال، از یک آنتی‌ویروس قدرتمند استفاده کنید.

اگر یک کاربر عادی لینوکس هستید، ممکن است نیاز کمتری به نصب آنتی‌ویروس داشته باشید. اما اگر در سازمانی فعالیت دارید که حفظ امنیت اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است یک آنتی‌ویروس قوی نصب کنید تا از حملات احتمالی در امان باشید.

 

  • استفاده از SFTP

FTP: پروتکل انتقال فایل است و با استفاده از مدل کلاینت سرور، امکان انتقال فایل بین کلاینت و سرور را برایتان فراهم خواهد کرد.

SFTP: عملکرد این پروتکل نیز دقیقاً شبیه به FTP است؛ اما از تانل استفاده می‌کند و فایل‌ها را از‌طریق SSH انتقال می‌دهد که امنیت بیشتری دارد.

” همیشه بهتر است از SFTP به‌جای FTP استفاده کنید؛ زیرا SFTP روش امن تری برای اتصال به وب‌سایت و انتقال اطلاعات است. “

 

چکیده

لینوکس یک سیستم عامل متن باز است، کد منبع پروژه لینوکس در دسترس عموم است و هر کسی می تواند کد منبع را به صورت رایگان دانلود کند، آن را برای استفاده خود تغییر دهد و حتی نسخه لینوکس خود را ایجاد کند. این می تواند خوب باشد، اما با چالش هایی نیز همراه است.

در حالی که مدل منبع باز اجازه همکاری و نوآوری سریع را می دهد، کد منبع را نیز در معرض عوامل مخرب قرار می دهد، که ممکن است آن را برای آسیب پذیری ها بررسی کنند. سپس افراد بدخواه می توانند با سهولت نسبی از نقاط ضعف سوء استفاده کنند.

 

تلاش نت 

02154109000

 

5/5 - (4 votes)
معرفی حمله Brute Force | حملات سایبری ورود به شبکه
مشاهده
دکمه بازگشت به بالا