سرور مجازی

Capacity Planning | تنظیم صحیح ظرفیت در لینوکس

نظارت بر جزئیات ظرفیت در لینوکس

 

مقدمه

برنامه ریزی ظرفیت گاها سخت و یا غیرضروری بنظر میرسد، اما باید بدانید برنامه ریزی ظرفیت بسیار ضروری است. در گذشته، مدیران سیستم مجبور بودند با افزایش ظرفیت یا افزودن سیستم‌های جدید به ترکیب یا اضافه کردن CPU و RAM این مورد را رفع و رجوع کنند. معمولاً مشکل فراتر از ارتقاء و ظرفیت اضافه بود. در این مقاله ۵ روش کاربردی مدیریت ظرفیت را بررسی می کنیم که برای سیستم های مختلفی از جمله لینوکس، ویندوز، یونیکس یا نسخه‌های ترکیبی قابل استفاده است.

 

 

مبحث ظرفیت و عملکرد دو موضوع مرتبط هستند، برای انجام هر نوع برنامه ریزی ظرفیت باید عملکرد را اندازه گیری و نظارت کنید.

ظرفیت به معنای توانایی پردازش و ذخیره داده ها است. اغلب اوقات، مدیران سیستم به عملکرد از نظر پردازش داده ها برای وب سایت ها، پایگاه های داده یا برنامه ها فکر می کنند. اما، این جایی نیست که عملکرد به پایان می رسد. پشتیبان گیری نیاز به فشرده سازی، کپی برداری، انتقال دیسک به دیسک یا انتقال از طریق شبکه دارد. و فراموش نکنید، جابجایی ماشین‌های مجازی از یک میزبان به میزبان دیگر نیازمند محاسبات، ذخیره‌سازی و ظرفیت شبکه است.

ظرفیت و عملکرد بسیار نزدیک به یکدیگر هستند که نمی توان آنها را در مکالمات مختلف جدا کرد.

 

در نظر گرفتن خط مبنا

قبل از برنامه‌ریزی و پیش‌بینی ظرفیت، باید یک خط مبنا ایجاد کنید. ایجاد یک خط مبنا تا حدودی وقت گیراست زیرا یک نمای بلندمدت ازعملکرد است. برای هر سیستم حداقل از یک پایه یک ماهه استفاده کنید. اطلاعات یک ماه باید محدوده عملکردی را به شما ارائه دهد که ازآن بتوانید نیازهای ظرفیت را برنامه ریزی و پیش بینی کنید.

سه بازه را باید بعد ازجمع ‌آوری تاریخ اولیه بررسی کنید: اوج، کم و متوسط استفاده،یک خط مبنا به شما می گوید که در این فرآیند کجای راه هستید.

مجموعه بعدی داده هایی که باید در نظر بگیرید ظرفیت فعلی است. شما باید اطلاعات RAM، CPU، دیسک و ظرفیت شبکه را ارزیابی کنید. سپس، باید دریابید که حداکثر ظرفیت شما برای هر سیستم چقدراست؟ این تفاوت بین ظرفیت فعلی و حداکثر ظرفیت رشد شما را به شما می دهد. به عنوان مثال:

سیستمی را در نظر بگیرید که دارای پیکربندی زیر است:

 دو CPU چهار هسته ای، 128 گیگابایت رم، دو دیسک 1 ترابایتی در RAID 1، و یک رابط شبکه اترنت دو گیگابایتی

 پس حداکثر ظرفیت شما برای این سیستم، چهار پردازنده چهار هسته ای، 512 گیگابایت رم، شش دیسک و دو اسلات باز PCIe برای کارت های توسعه مانند کارت های رابط شبکه اترنت Gb (NIC) است.

 
 

Current Capacity

Maximum Capacity

CPU

2 – Quad core

4 – Quad core

RAM

128 GB

512 GB

Disk

2 Disks – 1 TB – RAID 1

6 Disks

NIC

2 GbE (Dual)

6 GbE (Dual) – 10 GbE (Quad)

 

حال این دو را مقایسه کنید، این سیستم ظرفیت بسیار بیشتری برای افزایش توان محاسباتی، شبکه و ذخیره سازی دارد. این پارامترهای ظرفیت سخت‌افزار + داده‌های عملکرد ماهانه شما، نقطه شروع شما در پیش‌بینی نیاز به ظرفیت اضافی، چه در قالب ارتقاء سیستم یا یک به ‌روزرسانی کامل فناوری هستند.

capacity planning| تنظیم صحیح ظرفیت در لینوکس✅

تنظیم نظارت بر عملکرد

اگر قبلاً یک بسته نظارت برعملکرد مانند sysstat نصب نکرده اید، می توانید به راحتی این کار را از مخازن پیش فرض انجام دهید، بررسی کنید که آیا سیستمی دارید یا خیر

rpm -qa |grep sysstat

اگر آن را ندارید، نصب کنید:

sudo yum -y install sysstat

دو دستور زیر را برای اجرای جمع‌آوری‌ کننده‌های داده sysstat در هنگام راه‌اندازی و سپس راه‌اندازی جمع‌آوری‌ کننده‌های داده sysstat در سیستم خود اجرا کنید:

sudo systemctl enable sysstat sysstat-collect.timer sysstat-summary.timer

sudo systemctl start sysstat sysstat-collect.timer sysstat-summary.timer

” بسته sysstat مشتمل بر تعداد انگشت شماری از دستورات است که آمارعملکرد را در انواع زیرسیستم ها و سرویس ها از CIFS/Samba تا وظایف دیسک و لینوکس گزارش می کند. “

 

مفیدترین دستور sar، گزارشگر فعالیت سیستم است. دستورsar یک لیست در حال اجرا از آمار فعالیت سیستم را در اختیار شما قرار می دهد. هر کاربر می تواند دستور sar را برای مشاهده آمار اعمال کند:

$ sar

Linux 4.18.0-80.7.1.el8_0.x86_64 (rhel) 08/14/2019    _x86_64_      (1 CPU)

 

12:00:24 AM     CPU     %user     %nice   %system   %iowait    %steal     %idle

12:10:01 AM     all      0.22      0.00      0.43      0.01      0.00     99.33

12:20:32 AM     all      1.18      0.05      1.24      0.12      0.00     97.41

12:30:01 AM     all      0.27      0.00      0.49      0.01      0.00     99.23

12:40:32 AM     all      0.20      0.00      0.38      0.00      0.00     99.41

12:50:32 AM     all      0.18      0.00      0.36      0.01      0.00     99.46

بطور پیش فرض، آمار سیستم هر 10 دقیقه جمع آوری می شود. دستور sar آمار کلی سیستم را نمایش می دهد، اما با استفاده از گزینه -A جزئیات بیشتری از sar ارائه می دهد.

sar –A

خروجی در اینجا بسیار طولانی است، اما تمام آمارمربوط به هر زیرسیستم و سرویسی را که sar جمع آوری می کند، مشاهده خواهید کرد.

 

تجزیه و تحلیل و ترسیم داده ها

جمع کننده sysstat اطلاعات سیستم را جمع آوری می کند و آن را در /var/log/sa نگه می دارد. شما به روشی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل این داده ها نیاز دارید. آمار خود را در سیستم های تولید خود پردازش نکنید زیرا بر آمار عملکرد شما تأثیرمنفی میگذارد و نتایج شما را منحرف می کند.

تعیین آستانه عملکرد

فرض کنید که شما پنج سرور دارید که باید عملکرد آنها را زیر نظر داشته باشید تا پیش‌بینی کنید چه زمانی سیستم‌های بیشتری به اضافه کنید. به عنوان یک آزمایش مقدماتی، آستانه CPU را 80% اشغال برای هر پنج سرور تعیین می کنید. دو بار در روز، هشدارهای ایمیلی دریافت می کنید که سیستم شما بالای 80٪ رفته است. مشکل؟ شما هر پنج دقیقه یک بار از هر پنج سرور، به مدت دو ساعت، دو بار در روز هشدار دریافت می کنید. این نشان می‌دهد که آستانه‌ها بسیار پایین تنظیم شده‌اند، مگراینکه دوست داشته باشید همه آن اعلان‌ها را دریافت کنید.

شما باید به عملکرد در زمان‌ های اوج توجه کنید تا تصمیم بگیرید که آستانه را درکجا تنظیم کنید، واینکه آیا نیازبه افزودن سیستم‌های بیشتری دارید یا خیر، پس از بررسی اعداد، متوجه می‌شوید که استفاده برای هر زمان پیک در هیچ سروری هرگز از 87٪ تجاوز نمی‌کند. سپس تصمیم می گیرید آستانه CPU را روی 90٪ تنظیم کنید و هر پنج دقیقه یکبار مانیتور خود را بررسی کنید، اما آستانه هشدار را به 90٪ برای بیش از دو ساعت کاهش می دهید. این بدان معنی است که اگر استفاده از CPU یک سیستم برای بیش از دو ساعت از 90٪ بیشتر شود، یک اعلان دریافت خواهید کرد. این آستانه برای این محیط معقول و قابل مدیریت است. سطح تحمل شما برای افزودن یک سیستم جدید، پس از چند ماه مشاهده، CPU بالای 95 درصد برای بیش از دو ساعت است.

 

هشدار عملکرد   هشدار عملکرد لینوکس

می‌توانید چیزی به سادگی یک اسکریپت Bash برای بررسی داده‌های sar برای اعداد ایجاد کنید، اما می‌توانید یک راه‌حل تجاری یا حتی چیزی در بین آن‌ها نیز به کار بگیرید.

همانطور که در بخش قبل گفته شد، باید آستانه ها را تنظیم کنید تا با هشدارها دیوانه نشوید، به خصوص اگر این هشدارها به صورت پیامک برای تلفن شما باشد. شما فقط می خواهید در صورتی که مشکلی وجود دارد و نیاز به توجه شما برای حل و فصل دارد به شما اطلاع داده شود.

 

” در نظر داشته باشید حتی اگر سخت افزار خود را اجاره میکنید نیاز است ظرفیت را تنظیم و رصد کنید. “

 

چکیده

برنامه ریزی ظرفیت و نظارت بر عملکرد با هم کار می کنند تا تصویر کاملی از چرخه عمر سخت افزار و نرم افزار شما ارائه دهند.

صرف زمان و تلاش برای تنظیم نظارت و هشدار و تجزیه و تحلیل داده ها مهم است. اغلب، مدیران سیستم مشغول راه‌حل‌های دقیقی برای نظارت هستند و سپس آنها را نادیده می‌گیرند. راهی برای ایجاد تعادل بین دیوانه شدن توسط هشدارهای عملکرد و عدم مشاهده هشدارهایی که منجر به توقف طولانی مدت می شود، پیدا کنید.

برنامه ریزی ظرفیت همچنین به شما کمک می کند تا با استقرار مجدد خدمات از سیستم هایی که بیش از حد استفاده شده اند به سیستم های کم استفاده، در هزینه خود صرفه جویی کنید.

 

 

تلاش نت

02154109000

4.7/5 - (4 votes)
وی پی اس(VPS)چیست؟|معرفی انواع آن
مشاهده
دکمه بازگشت به بالا