دامنه

نحوه ثبت دامنه های جنریک

نحوه ثبت+شناخت /قوانین

نحوه ثبت دامنه های جنریک *Generic TLD Domain Name*

نحوه ثبت دامنه های جنریک

همانطور که میدانید در حالت کلی  پنج دامنه جنریک داریم که در ادامه به بررسی هرکدام میپردازیم.

  • Com
  • Org
  • Net
  • Info
  • Biz

ثبت این دامنه ها در ایران توسط نمایندگان انجام میگیرد.

تلاش نت نیز خدمات مربوط به دامنه های بین المللی را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت ارائه میدهد.

 

کاربرد دامنه های جنریک

.com

هر شخص یا نهادی مجاز به ثبت نام است. اگرچه در ابتدا برای استفاده نهادهای تجاری انتفاعی در نظر گرفته شده بود ، اما به دلایل مختلف این TLD اصلی نام دامنه شد و در حال حاضر توسط همه انواع نهادها از جمله سازمان های غیرانتفاعی ، مدارس و افراد خصوصی استفاده می شود.در ابتدا برای مقاصد تجاری ساخته شده و تحت نظارت وزارت دفاع ایالات متحده بوده اما امروزه تحت نظر verisign قرار دارد.

.org

Org مخفف کلمه‌ی organization به معنای ارگان، سازمان و تشکیلات است. ثبت دامنه .org با اینکه برای عموم آزاد است اما معمولا توسط سازمان‌های خصوصی تجاری و غیر تجاری، سازمان‌های غیر انتفاعی، سازمان‌های آموزشی، پروژه‌های متن باز نرم افزاری، سازمان‌های زیست محیطی، انجمن‌ها و سازمان‌ها انجام می‌پذیرد.

اکنون بسیاری از کشورها این پسوند را به عنوان دامین سطح دوم خود در کنار پسوند کشورشان استفاده می‌کنند و برای ثبت آن قوانینی وضع کرده‌اند. همچنین حدود ۶ درصد از دامنه‌های برتر جهان دارای پسوند org هستند.

.net

.netیک TLD باز است. هر شخص یا نهادی مجاز به ثبت نام است. در اصل برای استفاده از دامنه هایی که به شبکه توزیع شده رایانه ها یا سایت هایی که به عنوان پورتال مجموعه ای از وب سایت های کوچکتر عمل می کنند، استفاده می شود.

.info

برای سایت هایی با کاربرد انتشار اطلاعات و اخبار استفاده میشود. در ابتدا برای کاهش بار روی دامنه  .com به وجود آمد و بعد از مدتی مورد استقبال کاربران قرار گرفت و امروزه بسیاری از کمپانی ها بزرگ دامنه info خود را نیز ثبت کرده اند.

Subdomains(ساب دامین)چیست؟مراحل ایجاد و حذف
ادامه مطلب

به علت این که اسامی این دامنه ساده تر می باشد افراد آن را بهتر به خاطر می سپارند و در واقع همین موضوع یکی از دلایل محبوبیت و موفقیت این دامنه به حساب می آید.

ثبت این دامنه برای همه آزاد است، عموما برای شرکت های اینترنتی ارائه دهنده خدمات استفاده میشود.

.biz

دامنه biz یک دامنه سطح بالا است که برای تاجران طراحی و ایجاد شده است. این دامنه به صورت انحصاری توسط شرکت Neustar مدیریت می‌شود و تمامی عملیات‌های ثبت دامنه نیز توسط این شرکت انجام می‌شوند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه تقریبا 2.2 میلیون نفر در کل دنیا اقدام به ثبت این دامنه برای کسب و کار خود کرده‌اند.

استفاده از این دامنه برای وب سایت به کاربران شما نشان می‌دهد که شما به صورت تخصصی در زمینه تجارت فعالیت دارید. اگر شما نگاهی به وب سایت‌هایی که از این دامنه استفاده کرده‌اند بیندازید احتمالا شما هم به افرادی می‌پیوندید که از این دامنه استفاده می‌کنند.

برای سایت های با کاربرد بیزنسی استفاده میشود،و از کلمه لاتین business برگرفته شده است.

ثبت دامنه های جنریک

دامنه های جنریک از انواع دامنه های بین المللی هستند، درنتیجه برای ثبت آن ها نیازی به ارائه مدارک نیست، نحوه ثبت تمامی دامنه های جنریک به یک صورت خواهد بود، تنها تفاوت موجود در مرحله انتخاب پسوند است.

 جهت ثبت همه دامنه های جنریک در تلاش نت  میتوانید طبق مراحل زیرعمل کنید:

  1. ابتدا وارد سایت تلاش نت به آدرسhttps://talashnet.com شوید و یک نام که باید منحصر به فرد باشد برای سایت خود انتخاب کنید و جستجوی دامنه را بزنید.نحوه ثبت دامنه در تلاش نت
  2. بعد ازین مرحله اگر دامنه مورد نظرتان آزاد باشد دو گزینه به نام های ثبت کن /سفارش هاست مشاهده میکنید. با کلیک بر روی ثبت کن به مرحله بعد ارجاع داده میشوید.
افزایش امنیت سایت با گواهیSSL | انواع حمله به سایت
ادامه مطلب

generic domains

3-دامنه مد نظر خود را از میان دامنه های پیشنهاد شده انتخاب کنید.

بر روی تکمیل سفارش کلیک کنیدgeneric domains

5- اگر علاوه بر دامنه افزونه ای ازمیان افزونه های موجود برای سایتتان نیاز داشتید در این مرحله تیک مربوط به آن افزونه را بزنید. سپس بر روی ادامه کلیک کنید.

generic domains

6-در این مرحله بر روی پرداخت نهایی کلیک کنید.

ثبت دامنه در تلاش نت

7-اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید و بر روی تکمیل سفارش کلیک کنید.

generic domains

پس از این مرحله وارد صفحه شامل پیش فاکتور میشوید، با پرداخت مبلغ مربوطه سفارش شما ثبت و ارائه میگردد.

نحوه ثبت دامنه در تلاش نت

(لازم به ذکر است تحویل دامنه های بین المللی در صورتی که اطلاعات خود را با الفبای انگلیسی وارد کرده باشید بصورت آنی میباشد)

 

چرخه حیات دامنه های جنریک

1- نام دامنه آزاد

این مرحله نقطه شروع چرخه حیات دامنه است، درباره gTLDs نقطه شروع زمانی است که نام دامنه برای ثبت آزاد باشد. یا به معنای اینکه شما به دنبال دامنه‌ای هستید که توسط هیچکسی ثبت نشده است. بار دیگر تکرار می‌کنیم که امکان خرید دامنه وجود ندارد و فقط شما آن را برای مدتی اجاره می‌کنید.

2- ثبت یا اجاره

مرحله دوم شامل ثبت دامنه آزاد می‌شود. بعد از پرداخت هزینه ثبت، نام دامنه شما فعال می‌شود. در صورتی که قصد انتقال دامنه به ثبت‌کننده (Registrar) دیگری را دارید نیازمند این هست که حداقل ۶۰ روز با ثبت‌کننده فعلی خود بمانید تا امکان انتقال آن را داشته باشید.

3-  انقضا و ثبت مجدد

هنگامی که به انقضا نزدیک می‌شوید، اکثر ثبت‌کننده‌های دامنه یادآوری‌هایی را به مشتریان خود ارسال می‌کنند. این به مشتریان کمک می‌کند تا در زمان مناسب آدرس اینترنتی خود را ثبت مجدد کنند. زمانی که به تاریخ  انقضای دامنه برسید دامنه طی ۲۴ ساعت غیرفعال می‌شود. با این حال، دامنه شما برای ثبت توسط دیگران آزاد نیست. اکنون دامنه شما در دوره تمدید (Grace Period) است که بین ۰ تا ۴۵ روز متفاوت است. در این دوره شما می‌توانید دامنه خود را ثبت مجدد کنید.

معرفی ایرنیک و انواع شناسه کاربری
ادامه مطلب

4- دوره بازخرید

هنگامی که دوره تمدید به پایان برسد، شما همچنان این شانس را دارید که دامنه خود را ثبت مجدد کنید. با این حال، در این مرحله برای فعال شدن دامنه برای شما نیازمند این هست که هزینه بازخرید را بپردازید. این دوره معمولا ۳۰ روز زمان می‌برد. مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید دامنه خود را بار دیگر فعال کنید این دوره بهترین زمانی است که می‌توانید این کار را انجام دهید قبل از اینکه به برند، محصول یا سرویس شما آسیب بیشتری برسد. فقط به خاطر اینکه شما موفق به انجام این مرحله نشدید نتیجه کار شما می‌تواند از بین برود با اینکه در زمان خوب و مناسبی هم بودید. توجه داشته باشید اگر دامنه شما بین المللی باشد اگر بیش از 20 روز از تاریخ تمدید آن بگذرد تمدید مجدد دامنه شامل جریمه 99 دلاری خواهد شد!

5- در انتظار حذف

هنگامی که دوره بازخرید به پایان برسد، نام دامنه شما وارد مرحله حذف می‌شود. این مرحله به طور معمول ۵ روز زمان می‌برد و در طی این زمان امکان بازیافت دامنه را ندارید. اگر دامنه خود را می‌خواهید می‌توانید صبر کنید تا دامنه حذف شود سپس بعد از آزاد شدن دامنه به ثبت آن اقدام کنید. اشکال بزرگی که در این مرحله است اگر بخواهید دامنه را ثبت کنید باید قبل از دیگران این کار را انجام دهید، چرا که دامنه برای دیگران هم آزاد هست و امکان ثبت آن را دارند. در نهایت امکان این هست که دامنه خود را از دست بدهید.

امیدواریم این مطلب موردتوجه شما قرار گرفته باشد.


تلاش نت
02154109000

4.5/5 - (6 votes)
دکمه بازگشت به بالا