سرور مجازی

چرا از سیستم عامل لینوکسی استفاده کنیم؟

معرفی سیستم عامل لینوکس، انواع آن و مقایسه با ویندوز

لینوکس چیست

 

 

مقدمه

اگر قصد استفاده از یک سیستم عامل رایگان و با امنیت بالا را داشته باشید سیستم عامل لینوکس میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد، این سیستم با ساختار و نام های مختلفی ارائه گردیده در ادامه با جزئیات لینوکس و انواع آن را بررسی می کنیم.

 

لینوکس چیست؟

سیستم عامل لینوکس از قدرتمندترین سیستم عامل‌های موجود در بازار است که بصورت‌ متن باز ارائه می گردد. در واقع متن باز  بودن لینوکس را میتوان اینگونه تشبیه کرد و آن را به مانند ساختمانی پیش ساخته دانست که جزئیات آن به دلخواه قابل تغییر است.

توروالدز، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار فنلاندی، برای اولین بار هسته لینوکس را که به عنوان یک جزء اصلی عمل می‌کند، در 17 سپتامبر 1991 منتشر کرد..

 

ویژگی سیستم عامل لینوکسی

۱. سیستم عامل رایگان

لینوکس به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته، میتوان گفت رایگان بودن یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که کاربران از این بابت از لینوکس استفاده می کنند.

۲. سیستم عامل متن باز 

کد کامپوننت اصلی و سایر نرم افزارها برای همه کاربران باز است. امکاناتی که این ویژگی شامل می شود عبارتند از:

  1. تغییر با توجه به ترجیح کاربر امکان پذیر است
  2. می توان نسخه اصلاح شده را در سایر توزیع های لینوکس توزیع کرد.

 

۳. انعطاف پذیری

لینوکس همه‌جا، در تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای شخصی وجود دارد.

۴. سبک

این سیستم عامل به قدری سبک است که می توان آن را روی هر سخت افزار کوچکی نصب کرد و در حین نصب از فضای دیسک بسیار کمی استفاده می کند. سیستم عامل های دیگر دارای بسیاری از برنامه های پیش فرض و رابط های گرافیکی هستند، اما لینوکس تنها یک هسته است که می تواند سفارشی شود.

۵. امنیت

سیستم عامل لینوکس امنیت قوی را با رمزگذاری فراهم می کند.

۶. قابلیت چند کاربری

چندین کاربر می توانند به منابع مشترک سیستم مثل حافظه، هارد دیسک، پردازنده و… دسترسی داشته باشند.

 

انواع سیستم عامل لینوکسی

۱) Debian

دبیان درواقع به عنوان مادر توزیع های محبوب لینوکس مانند Deepin ،Ubuntu و Mint که عملکرد عالی، ثبات و تجربه کاربری بی نظیری را ارائه کرده اند، شناخته می شود. آخرین نسخه پایدار Debian11 است.

۲) Kali

توسط امنیت تهاجمی‌(offensive security) توسعه و حفاظت می‌شود و یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان است که برای تست نفوذ طراحی شده است.

۳) Gentoo

Gentoo یک توزیع برای استفاده حرفه ای است،برای مبتدیان در لینوکس ایده آل نیست و مناسب برای توسعه دهندگان، مدیران سیستم و مدیران شبکه است، Gentoo برای کسانی که می خواهند درک عمیق تری از جنبه های سیستم عامل لینوکس داشته باشند، توصیه می گردد.

۴) Ubuntu

یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس در سراسر جهان است که توسط مبتدیان، کاربران متوسط و متخصصان به طور یکسان استفاده می شود. اوبونتو به طور خاص برای مبتدیان در لینوکس یا کسانی که در حال انتقال از مک و ویندوز هستند، طراحی شده است. به طور پیش فرض، اوبونتو با محیط دسکتاپ GNOME و برنامه هایی مانند Firefox ، LibreOffice و برنامه های ویرایش تصویر عرضه می شود.

۵) Linux mint

Linux Mint 20 بر روی هسته لینوکس 5.4 و با پیشرفت های جدید مانند بهبود پشتیبانی از AMD Navi 12، پردازنده Intel Tiger Lake و GPU NVIDIA ارائه شده است. علاوه بر این، رابط کاربری عمومی با آیکون های صیقلی، تم های جدید، تصاویر پس زمینه با وضوح بالا وغیره، دستخوش تغییراتی شده است.

۶) Centos

پروژه CentOS یک سیستم عامل رایگان، قوی و قابل اعتماد است. CentOS براساس RHEL، ایجاد شده است. CentOS جایگزین مناسبی برای Red Hat Enterprise Linux است زیرا دانلود و نصب آن رایگان است. این توزیع پایداری و قابلیت اطمینان RHEL را به کاربران ارائه می دهد، همچنین به کاربران امکان می دهد از امنیت و ویژگی های رایگان لذت ببرند. CentOS 8 در بین علاقه مندان به لینوکس که می خواهند از مزایای RHEL لذت ببرند، بسیار مورد توجه است.

نسخه CentOS 8.2 سومین ورژن CentOS 8 است. این نسخه متکی بر App stream و BaseOS است و با جدیدترین بسته های نرم افزاری مانند Python 3.8،GCC 9.1 ، Maven 3.6 و غیره ارائه می شود.  جدیدترین نسخه CentOS، نسخه CentOS 8.4 است

۷) Fedora

به دلیل سادگی و کاربردهای راحت و قابلیت توسعه آسان آن باعث شده است که تازه واردان به راحتی شروع به کار با سیستم عامل لینوکس کنند. این توزیع یکی از کاربر پسندترین گزینه‌های موجود می‌باشد.

 

تفاوت سیستم عامل ویندوز و لینوکس

مقایسه ویندوز و لینوکس
مقایسه ویندوز و لینوکس

ویندوز چیست؟

به طور کلی ویندوز، نرم افزاری است که به عنوان یک سیستم عامل بر روی رایانه نصب می شود. سازنده این نرم افزار یک شرکت آمریکایی به نام مایکروسافت Microsoft است.

 

تفاوت ویندوز و لینوکس در چیست؟

  1. سیستم عامل ویندوز یک محصول تجاری از شرکت مایکروسافت است در حالی که سیستم عامل لینوکس یک محصول متن باز و رایگان است و توسط هیچ شرکتی پشتیبانی نمی شود!
  2. لینوکس منحصر به شرکت خاصی نیست و توسط افراد زیادی در سراسر جهان پشتیبانی می شود و هسته آن پایه این سیستم عامل است.
  3. سیستم عامل لینوکس یکی از از پرکاربردترین و معروف ترین سیستم عامل های open source است.
  4. لینوکس یک سیستم عامل است که در زیر تمام نرم افزار های دیگر کامپیوتر نصب می شود و بعد از دریافت درخواست از نرم افزارها به سخت افزار رایانه ارسال می کند، بنابراین سیستم عامل لینوکس مانند یک سرور عمل می کند.

⇐ خرید سرور مجازی ویندوز و لینوکس تلاش نت ⇒

 

مقایسه امنیت و حریم خصوصی

امنیت و حریم خصوصی از مهم ترین عوامل برای سیستم عامل ها است بنابراین کاربران به سیستم عاملی توجه دارند که امنیت بیشتری دارد.

در سیستم عامل ویندوز نرم افزارهای مخرب و ویروس ها می توانند به آسانی به فایل های سیستم دسترسی داشته باشند و باعث آسیب آن ها می شود در حالی که لینوکس یک سیستم عامل با هسته باز است و تعداد زیادی از متخصصان و برنامه نویسان در آن فعالیت و دخالت دارند و همیشه در حال بررسی خرابی ها و رفع آن است.

ویروس های منتشر شده در سیستم لینوکس بسیار کم است درحالی که برای کار با ویندوز نیاز به یک آنتی ویروس قوی دارید. به طور کلی لینوکس امنیت بالاتری نسبت به ویندوز دارد.

 

رایج ترین کنترل های پنل لینوکسی

  1. CPanel
  2. DirectAdmin
  3. Gnupanel
  4. ISPConfig
  5. ispCP
  6. SysCP
  7. Usermin
  8. Virtualmin
  9. Cortex
  10. H-sphere
  11. InterWorx
  12. MachPanel
  13. Kloxo
  14. eXtend
  15. webmin
  16. DotNetPanel (wsp)
  17. ispCP
  18. DTC (Domain Technologie Control)
  19. ehcp
  20. Helm

معایب لینوکس

بیش از 700 نسخه از این سیستم عامل موجود است و هرکدام دارای ویژگی و محیط کاربری متفاوتی هستند، بسیاری از توزیع های لینوکس بیشتر مناسب مباحث برنامه نویسی، امنیت و کاربرد های شبکه بوده و جنبه استفاده عمومی ندارند. در واقع توزیع های مختلف لینوکس تقریبا مناسب افرادی است که به صورت حرفه ای بر روی یک موضوع خاصی در حال فعالیت می باشند.

  • مناسب نبودن برای بازی

اکثر پلتفرم های مطرح بازی مانند Steam و Uplay برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده اند. ذکر کردیم، سیستم عامل لینوکس بیشتر مناسب کارهای تخصصی می باشد. با این وجود پلتفرم Steam به تازگی نسخه سازگار با لینوکس را در وب سایت خود قرار داده است اما تعداد بازی های موجود برای این سیستم عامل بسیار محدود می باشد.

از طرفی دیگر، عدم سازگاری کارت های گرافیک با لینوکس باعث شده است تا شرکت های بازی سازی تمرکز خود را بر روی سیستم عامل ویندوز بگذارند.

 

 

چکیده

سیستم عامل لینوکس رایگان، متن باز و انعطاف پذیر، بسیار سبک و با امنیت بالا و چند کاربره است. همانطور که خواندیم انواع مختلفی دارد و نسخ مختلفی برای مبتدیان و حرفه ای ها در دسترس است.

 

تلاش نت 

02154109000

4.7/5 - (3 votes)
آموزش تغییر رمز MySQL در محیط SSH
مشاهده
دکمه بازگشت به بالا