سرور مجازی

لایت اسپید (LiteSpeed) چیست؟

LiteSpeed
LiteSpeed

لایت اسپید وب سروری غیر رایگان است که وظیفه آن پاسخ دادن به درخواست هایی است که از طرف مشتریان ارسال می‌شود. که این درخواست و پاسخ ها به شکل پروتکل HTTP خواهد بود.

همانطور که می‌دانید وب سرور(Web server) سامانه ای است که در جهت پاسخگویی به مرورگر های وب و ارائه خدمات موردنیاز آنها فعالیت می‌کند. در این میان لایت اسپید وب سروری است که بر پایه عملکرد و سرعت بالا طراحی شده است . LiteSpeed عملکرد و مقیاس پذیری فوق العاده بالایی دارد و بسیار شبیه به وب سرور آپاچی می‌باشد. این وب سرور به راحتی میتواند جایگزین وب سرور آپاچی شود چون سرعتش تقریبا شش برابر آن است. همچنین ویژگی‌های امنیتی که این وب سرور دارد باعث شده است که در برابر حملات از آسیب پذیری کمتری برخوردار شود و گزینه مناسبی برای هاستینگ های اشتراکی باشد.

یکی دیگر از عوامل محبوبیت این وب سرور که باعث شده اکثر هاستینگ های دنیا از این وب سرور استفاده کنند، پنل بسیار ساده آن برای نصب و سرعت فوق العاده اش در بارگذاری صفحات وب می باشد . همچنین قابلیت پشتیبانی از کنترل پنل های دایرکت ادمین و Cpanel را دارا می باشد.

لایت اسپید برای محتوای استاتیک از boa، thttpd و tux استفاده می کند و برای محتوای داینامیک تا 50% سریعتر نسبت به آپاچی در سرویس های PHP عمل نموده که بدلیل استفاده از فانکشن mod_php می باشد.

تاریخچه وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed)

شرکت LiteSpeed در اوایل سال 2002 توسط یک تیم از مهندسان به رهبری George Wang تاسیس شد، که یکی از شرکت های پیشرو در خدمات وب سرور ها و امنیت سرور های میزبانی وب میباشد. این شزکت در در New Jersey کشور امریکا واقع می‌باشد. این وب سرور چهارمین وب سرور محبوب در اینترنت و وب سرور درجه یک تجاری است.

رابط کاربری گنوم و تفاوت آن با KDE
ادامه مطلب

در سال 2003 بود که این وب سرور به عنوان یک وب سرور کامل ارائه شد و در سال 2007، LiteSpeed ​​Web Server به LiteSpeed ​​Web Server Enterprise تبدیل شد و برای جایگزینی قطره Apache پیکربندی شد.

مزیت های وب سرور Litespeed

وب سرور Litespeed قابلیت ها و ویژگی های گوناگونی دارد در ادامه این مقاله به برخی از برجسته ترین ویژگی های این وب سرور اشاره می‌کنیم:

  • کارایی و مقیاس پذیری بالا
  • سازگاری با هسته آپاچی
  • امنیت بالا با توجه به مجهز بودن به Anti-DdoS
  • بهترین عملکرد perl
  • بازیابی سرور از قطعی های ناگهانی
  • پشتیبانی از چندین کانکشن همزمان
  • افزایش عملکرد php
این مطلب چقدر مفید بود ؟
دکمه بازگشت به بالا