هاست و دامنه

چگونه اپلیکیشن پایتون را با استفاده از جنگو (Django) بسازیم؟

جنگو Django چیست و چه کاری انجام می دهد؟

چگونه اپلیکشین پایتون را با استفاده از جنگو بسازیم؟

 


مقدمه

در این آموزش قصد داریم در خصوص فریمورک جنگو و زبان پایتون که تاریخ زیادی از تشکیل آن ها نگذشته است و اخیرا کاربران زیادی از آن ها در حال استفاده هستند و محبوبیت پیداکرده است حالا به دلایل مختلفی که در ادامه خدمتتون ارائه شده است صحبت نماییم. لطفا با تلاش نت همراه باشید.


 

 

جنگو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

چارچوب وب جنگو یک فریمورک رایگان و متن باز است که می تواند توسعه یک برنامه وب در حال ساخت به زبان برنامه نویسی پایتون را سرعت بخشد.

جنگو با تلفظ “جانگو”، نامش از گیتاریست معروف جاز، جانگو راینهارت است. یک چارچوب رایگان و متن باز است که برای اولین بار در سال 2005 به صورت عمومی منتشر شد. جنگو توسعه سریع و طراحی تمیز و عملی را تسهیل می کند. چارچوب وب Django که بر روی یک وب سرور مستقر شده است، می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا به سرعت،یک صفحه وب با ویژگی های غنی، ایمن و مقیاس پذیر تولید کنند.django and python

” با استفاده از چارچوب وب جنگو، توسعه دهندگان وب می توانند بر ایجاد یک برنامه منحصر به فرد تمرکز کنند و از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استفاده از ابزار توسعه وب بهره مند شوند. “

 

ممکن است استفاده از جنگو ساده ترین استفاده نباشد و مطمئناً جدیدترین نیست. با این حال، چارچوب وب جنگو ممکن است زمانی مناسب باشد که شما یک برنامه وب می‌سازید که شامل اسکریپت‌های بین سایتی است و انتظار می‌رود تعداد زیادی کاربر یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیچیده، مانند اتصال API یا تأیید اعتبار کاربر را مدیریت کند. بر اساس تعداد پروژه های GitHub، آن نیز بسیار محبوب است.

هر کسی که به زبان برنامه نویسی پایتون و نحو آن مسلط باشد باید بتواند پروژه ای را با استفاده از چارچوب وب جنگو برای ساخت یک برنامه وب شروع کند. (توجه: در حالی که بیشتر هسته جنگو پایتون است، برنامه‌های مدیریت و مشارکت gis حاوی کد جاوا اسکریپت هستند.)

 

پایتون Python چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره محبوب است که می تواند برای برنامه های مختلف استفاده شود. این شامل ساختارهای داده سطح بالا، تایپ پویا، اتصال پویا و بسیاری از ویژگی‌های دیگر است که آن را برای توسعه برنامه‌های کاربردی پیچیده به همان اندازه که برای اسکریپت‌نویسی که اجزا را به هم متصل می‌کند مفید می‌سازد. همچنین می توان آن را برای برقراری تماس های سیستمی با تقریباً تمام سیستم عامل ها و اجرای کدهای نوشته شده به زبان C یا C++ گسترش داد. با توجه به فراگیر بودن و توانایی آن برای اجرا در تقریباً هر معماری سیستم، پایتون یک زبان جهانی است که در برنامه های مختلف یافت می شود.

 

مراحل نصب مجنتو روی هاست سی پنل
مشاهده

feature of python

چند ویژگی مهم پایتون

 

  • آسان برای یادگیری

این یکی از مهمترین دلایل محبوبیت پایتون است.پایتون مجموعه محدودی از کلمات کلیدی دارد. ویژگی‌های آن مانند نحو ساده، استفاده از تورفتگی برای جلوگیری از به هم ریختگی، به یک مبتدی کمک می‌کند پایتون را سریع و آسان یاد بگیرد.

  • تایپ پویا

پایتون یک زبان برنامه نویسی با تایپ پویا است. در پایتون، نیازی به تعیین زمان متغیر در زمان اعلان متغیر ندارید. انواع در زمان اجرا بر اساس مقدار اختصاص داده شده به دلیل ویژگی تایپ پویا مشخص می شوند.

  • مبتنی بر مترجم

دستورالعمل ها در هر زبان برنامه نویسی باید به کد ماشین ترجمه شوند تا پردازنده آنها را اجرا کند. زبان های برنامه نویسی یا مبتنی بر کامپایلر هستند یا مبتنی بر مفسر.

در مورد یک کامپایلر،یک نسخه به زبان ماشین از کل برنامه منبع تولید می شود. حتی اگر یک عبارت اشتباه وجود داشته باشد، تبدیل انجام نمی‌شود. از این رو، فرآیند توسعه برای مبتدیان خسته کننده است. زبان های خانواده C (از جمله C، C++، جاوا، C# و غیره) مبتنی بر کامپایلر هستند.

پایتون یک زبان مبتنی بر مفسر است. مفسر هر بار یک دستور را از کد منبع می گیرد، آن را به کد ماشین ترجمه کرده و اجرا می کند. دستورالعمل ها قبل از اولین وقوع خطا اجرا می شوند. با این ویژگی، اشکال زدایی برنامه آسان تر است و بنابراین برای برنامه نویس سطح مبتدی مفید است تا به تدریج اعتماد به نفس پیدا کند. بنابراین پایتون یک زبان مبتدی پسند است.

  • تعاملی

توزیع استاندارد پایتون همراه با یک پوسته تعاملی است که بر اساس اصل REPL (خواندن – ارزیابی – چاپ – حلقه) کار می کند. پوسته یک اعلان پایتون را ارائه می دهد.می توانید هر عبارت معتبر پایتون را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. مفسر پایتون بلافاصله پاسخ را برمی‌گرداند و اعلان برای خواندن عبارت بعدی باز می‌گردد.

حالت تعاملی به ویژه برای آشنایی با کتابخانه و آزمایش عملکرد آن مفید است. می توانید قبل از نوشتن یک برنامه، قطعات کوچک کد را در حالت تعاملی امتحان کنید.

  • چند پارادایم

پایتون یک زبان کاملاً شی گرا است. همه چیز در برنامه پایتون یک شی است. با این حال، پایتون به راحتی شی گرایی خود را کپسوله می کند تا از آن به عنوان یک زبان امری یا رویه ای استفاده شود – مانند زبان C

نحوه بلاک کردن آی پی در سی پنل
مشاهده

Python همچنین عملکرد خاصی را ارائه می دهد که شبیه برنامه نویسی تابعی است. علاوه بر این، ابزارهای شخص ثالث خاصی برای پشتیبانی از پارادایم های برنامه نویسی دیگر مانند برنامه نویسی جنبه گرا و منطقی توسعه یافته اند.

  • کتابخانه استاندارد

با وجود اینکه دارای کلمات کلیدی بسیار کمی است (فقط سی و پنج)، نرم افزار پایتون با یک کتابخانه استاندارد ساخته شده از تعداد زیادی ماژول و بسته توزیع شده است. بنابراین پایتون برای نیازهای برنامه‌نویسی مانند سریال‌سازی، فشرده‌سازی داده‌ها، مدیریت داده‌های اینترنتی و بسیاری موارد دیگر پشتیبانی خارج از جعبه دارد.

  • Open Source و Cross Platform

توزیع استاندارد پایتون را می توان بدون هیچ محدودیتی از python.org/downloads دانلود کرد. می توانید باینری های از پیش کامپایل شده را برای پلتفرم های مختلف سیستم عامل دانلود کنید. علاوه بر این، کد منبع نیز به صورت رایگان در دسترس است، به همین دلیل است که در دسته منبع باز قرار می گیرد.

نرم افزار پایتون (همراه با مستندات) تحت مجوز بنیاد نرم افزار پایتون توزیع می شود. این یک مجوز نرم افزاری به سبک BSD است و با GNU GPL (مجوز عمومی) سازگار است.

پایتون یک زبان چند پلتفرمی است. باینری های از پیش کامپایل شده برای استفاده در سیستم عامل های مختلف سیستم عامل مانند ویندوز، لینوکس، سیستم عامل مک، سیستم عامل اندروید در دسترس هستند. پیاده سازی مرجع پایتون CPython نام دارد و به زبان C نوشته شده است. می توانید کد منبع را دانلود کرده و برای پلتفرم سیستم عامل خود کامپایل کنید.

یک برنامه پایتون ابتدا به یک کد بایت مستقل از پلتفرم میانی کامپایل می شود. سپس ماشین مجازی داخل مفسر کد بایت را اجرا می کند. این رفتار پایتون را به یک زبان بین پلتفرم تبدیل می کند و بنابراین یک برنامه پایتون را می توان به راحتی از یک سیستم عامل به پلتفرم دیگر منتقل کرد.

 

❗ حال میخواهیم به مبحث اینکه چگونه اپلیکیشن پایتون را با جنگو بسازیم بپردازیم!

پیش نیازها

قبل از شروع، مطمئن شوید که موارد زیر را روی سیستم خود نصب کرده اید:

  • Python: آخرین نسخه پایتون را از وب سایت رسمی پایتون (https://www.python.org/) نصب کنید.
  •  جنگو: جنگو را با استفاده از pip، مدیر بسته پایتون، با اجرای «pip install Django» در ترمینال یا خط فرمان خود نصب کنید.

مرحله ۱: پروژه جنگو را راه اندازی کنید.
ترمینال یا خط فرمان خود را باز کنید و به مکان مورد نظر برای پروژه جنگو خود بروید.
یک پروژه جنگو جدید با استفاده از دستور زیر ایجاد کنید:

مقایسه هاست ایران و هاست خارج از ایران
مشاهده

«django-admin startproject project_name».

مرحله ۲: یک برنامه جنگو ایجاد کنید
با دستور زیر به دایرکتوری پروژه جدید ایجاد شده بروید:

`cd project_name`

۳. یک برنامه جنگو جدید با استفاده از دستور زیر ایجاد کنید:

`python manage.py startapp app_name`

مرحله ۴: برنامه را در تنظیمات پیکربندی کنید
1. فایل “settings.py” را در پوشه پروژه باز کنید.
2. متغیر «INSTALLED_APPS» را پیدا کنید و برنامه جدید ایجاد شده خود را به لیست اضافه کنید: «app_name».

مرحله ۵: ایجاد مدل‌ها (اختیاری)
1. مدل های برنامه خود را در فایل «models.py» در داخل پوشه برنامه با استفاده از ORM جنگو (نقشه برداری شی-رابطه ای) تعریف کنید.
2. پس از تعریف مدل ها، جداول پایگاه داده را با اجرای دستور زیر ایجاد کنید:

`python manage.py makemigrations` followed by `python manage.py migrate`

مرحله ۶: ایجاد Views
با تعریف توابع یا کلاس‌های پایتون که درخواست‌های HTTP را مدیریت می‌کنند و پاسخ‌ها را برمی‌گردانند، نماهایی برای برنامه خود ایجاد کنید.
نماها باید در فایل “views.py” در داخل پوشه برنامه ایجاد شوند.

مرحله ۷: الگوهای URL ایجاد کنید
الگوهای URL را برای برنامه خود در فایل «urls.py» داخل پوشه برنامه تعریف کنید.
با استفاده از سیستم الگوهای URL جنگو، الگوهای URL را به نماهای مربوطه نگاشت کنید.

مرحله ۸: ایجاد الگوها (اختیاری)
اگر می خواهید برای برنامه خود قالب های HTML ایجاد کنید، پوشه ای به نام “templates” در داخل پوشه برنامه ایجاد کنید.
فایل های قالب HTML خود را داخل این پوشه قرار دهید و از آنها در نماهای خود استفاده کنید.

مرحله ۹: فایل های استاتیک (اختیاری)
اگر برنامه شما به فایل‌های ثابت مانند CSS، جاوا اسکریپت یا تصاویر نیاز دارد، پوشه‌ای به نام «استاتیک» در داخل پوشه برنامه ایجاد کنید.
فایل های استاتیک خود را داخل این پوشه قرار دهید و از آنها در قالب های خود استفاده کنید.

مرحله ۱۰: برنامه خود را آزمایش کنید.
سرور توسعه را با استفاده از دستور اجرا کنید:

`python manage.py runserver`

 

مرورگر وب خود را باز کرده و به آدرس سرور محلی (معمولاً http://127.0.0.1:8000/) بروید.

باید برنامه خود را در حال اجرا ببینید!

 


چکیده

ایجاد یک برنامه جنگو گام اساسی در ساخت یک برنامه وب با جنگو است. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مقاله، می توانید یک برنامه جنگو کاملا کاربردی با مدل ها، نماها، قالب ها و فایل های ثابت ایجاد کنید. ویژگی های قدرتمند جنگو و ساختار کاربری آسان آن را به انتخابی عالی برای توسعه برنامه های کاربردی وب با حداقل تلاش و حداکثر بهره وری تبدیل کرده است.


این مطلب چقدر مفید بود؟
دکمه بازگشت به بالا