سرور مجازی

نحوه کار با ابزارهای مدیریت بسته لینوکس YUM و RPM

ابزارهای YUM و RPM چه هستند و چه می کنند؟

 

مقدمه

در این آموزش میخواهیم در خصوص اینکه Yum و Rpm چیست و ویژگی هر کدام از این ابزار ها و در خصوص تفاوت ها و نحوه کار آن ها به شما عزیزان توضیحاتی ارائه دهیم.

 

Yum چیست؟

یک ابزار مدیریت بسته نرم افزاری است که در بسیاری از توزیع های محبوب لینوکس از جمله Fedora و CentOS استفاده می شود. YUM یک فرانت اند برای مدیریت بسته RPM است، به این معنی که بسته ها را در قالب فایل rpm. مدیریت می کند.

مانند APT، YUM از طریق استفاده از مخازن نرم افزار، یا مخازن، دایرکتوری های ویژه ای که مجموعه ای از بسته های نرم افزاری را در خود جای می دهند، کار می کند. مخازن معمولاً در سرورهای راه دور ذخیره می شوند که کاربران می توانند از طریق اتصال شبکه به آنها دسترسی داشته باشند، اما این امکان نیز برای کاربران وجود دارد که بسته های نرم افزاری را در یک مخزن در دستگاه محلی خود ذخیره کنند.

ویژگی های Yum

• پشتیبانی از چندین مخزن
• پیکربندی ساده
• محاسبه وابستگی
• عملکرد سریع
• رفتار سازگار با RPM
• پشتیبانی از گروه بسته، از جمله گروه های مخزن چندگانه
• رابط کاربری ساده

 

Rpm چیست؟

RPM مخفف Red Hat Package Manager است. یک سیستم مدیریت بسته رایگان و منبع باز است.نام RPM از فرمت فایل .rpm گرفته شده است.در ابتدا برای لینوکس Red hat مورد استفاده قرار گرفت اما در حال حاضر به طور گسترده در سایر توزیع های لینوکس از جمله فدورا، OpenSUSE ،Centos و OpenMandriva و اوراکل لینوکس استفاده می شود. اکثر فایل های Rpm با نسخه کامپایل شده نرم افزار باینری هستند.
RPM ها به طور مرکزی در یک یا چند مخزن در اینترنت ذخیره می شوند.یک مکان مخزن دارای مخازن RPM خاص خود است که یا به عنوان آینه محلی آن مخازن اینترنتی یا مجموعه ای از RPM هایی که به صورت محلی نگهداری می شوند عمل می کنند.

ویژگی های Rpm

  • استفاده از Rpm آسان و ساده است. این به شما اجازه می دهد تا ساده ترین تجربه نصب را در لینوکس داشته باشید.
  • فایل‌های RPM بر اساس ماشین‌ها و توزیع‌های لینوکس از پیش ساخته شده‌اند. این خطای تغییر سازگاری را هنگام نصب کاهش می دهد.
  • بسته های RPM در سطح جهانی قابل تشخیص هستند. اگر بسته ای را به صورت دستی در /usr/local/ دانلود و نصب کنید، به احتمال زیاد نرم افزارهای دیگر نتوانند از آن استفاده کنند.
  • وقتی بسته‌ای را با استفاده از RPM حذف می‌کنید، هیچ اثری دیگر از آن باقی نخواهد ماند.هنگامی که شما حذف نصب می کنید، به طور خودکار وابستگی ها را بررسی می کند و بسته را با خیال راحت حذف می کند.
  • RPM به دلیل افزایش امنیت شناخته شده است. هنگامی که بسته ها را با استفاده از RPM نصب می کنید، سوابق را
  • در پایگاه داده ای می نویسد که اطلاعات دقیق بسته های شما را پیگیری می کند. اگر مورد مشکوک تشخیص داده شد، می توانید به پایگاه داده مراجعه کنید. این کار اشکال زدایی را نیز آسان می کند.

 

VPS مناسب استفاده برای ربات های اینستاگرام
مشاهده

تفاوت YUM با RPM

RPM و YUM هر دو بسته‌ها را نصب می‌کنند، اطلاعات را در پایگاه داده نگهداری می‌کنند و عملکرد خط فرمان اولیه را ارائه می‌کنند. با این حال، چندین تفاوت بین دو مدیر بسته وجود دارد.

جدول زیر نمای کلی از تفاوت های کلیدی بین RPM و YUM را نشان می دهد:

 

YUM (بروزرسانی سگ زرد، اصلاح شده)

RPM (مدیر بسته کلاه قرمز)

پارامتر

در سال 2003 از YUP به YUM ارتقا یافت

در سال 1997 توسط Red Hat معرفی شد

اصل و نسب

یک مدیر بسته سطح بالا با عملکرد پیشرفته

یک مدیر بسته سطح پایین با عملکرد اولیه

تعریف

وابستگی های بسته را به طور خودکار حل و نصب می کند

وابستگی ها را حل نمی کند

وابستگی ها

اجازه نصب چند نسخه بسته را نمی دهد. فقط از بسته های موجود در مخزن پشتیبانی می کند و بسته های نصب شده از قبل را نشان می دهد.

از طرف دیگر، YUM می تواند چندین بسته را به طور همزمان نصب کند.

اجازه می دهد تا چندین نسخه بسته نصب شود.

با این حال، تنها نصب یک بسته در یک زمان امکان پذیر است.

نصب پکیج

YUM امکان ارتقاء خودکار به آخرین نسخه موجود را فراهم می کند.

RPM از ارتقاء خودکار پشتیبانی نمی کند.

ارتقاء

YUM برای نصب بسته ها به یک مخزن آنلاین متکی است. ابزار فقط به نام بسته نیاز دارد.

RPM از یک مخزن آنلاین برای نصب بسته استفاده نمی کند. در عوض، برای تکمیل نصب به مسیر بسته محلی .rpm دقیق نیاز دارد.

پشتیبانی از مخزن

YUM یک ابزار front-end است که از مدیر بسته RPM برای مدیریت بسته استفاده می کند. این ابزار همچنین از پایگاه داده RPM در باطن استفاده می کند.

RPM مستقل است و از پایگاه داده خود برای نگهداری اطلاعات در مورد بسته ها در سیستم استفاده می کند.

خودمختاری

این ساده ترین راه برای مدیریت بسته های RPM است.

مدیریت و مدیریت بسته RPM گاهی اوقات پیچیده می شود.

راحتی در استفاده

YUM اجازه می دهد تا هر گونه تغییر را به عقب برگرداند.

RPM از بازگشت تغییر پشتیبانی نمی کند.

بازگشت به عقب

 

دستور نمایش میزان آپتایم سرور لینوکس در محیط SSH
مشاهده

وابستگی ها

بزرگترین اشکال RPM این است که وابستگی های بسته مورد نیاز را در حین نصب دریافت نمی کند. از آنجایی که بسته هایی را با اطلاعات درون آنها و بدون استفاده از مخازن نصب می کند، RPM نمی تواند وابستگی ها را حل کند. بنابراین، کاربران باید وابستگی های بسته را به صورت دستی کشف کنند.

از آنجایی که RPM اطلاعات بسته‌های اضافه شده خودکار را نگه نمی‌دارد، هیچ راهی برای فهمیدن اینکه کدام وابستگی‌ها را نیز هنگام حذف یک بسته با RPM حذف کنید، وجود ندارد.

” بعلاوه، هیچ درخواستی قبل از حذف بسته ها وجود ندارد، مگر زمانی که بسته مورد نیاز برای برنامه دیگری را حذف کنید. در این حالت، RPM یک پیام خطا را ارسال می کند و از حذف جلوگیری می کند. “

YUM می تواند درخت وابستگی بسته را به طور خودکار اسکن، حس و حل کند. این بدان معناست که YUM به طور خودکار هر بسته اضافی لازم را برای عملکرد صحیح یک برنامه واکشی می کند. YUM وابستگی ها را با استفاده از یک depsolver، یک کتابخانه مدیریت وابستگی بسته، حل می کند. با این ابزار وابستگی ها را از مخازن آنلاین دریافت می کند و بسته های لازم را نصب می کند.

 

نصب پکیج

برای اجرای نصب دسته ای، YUM گزینه بسیار بهتری نسبت به RPM است. YUM از مخازن آنلاین استفاده می کند، فقط به نام بسته ها نیاز دارد. YUM بسته ها و وابستگی های لازم را به طور خودکار نصب می کند.

به عنوان مثال، نصب یک سرور MySQL در CentOS 8 با yum فقط به نام بسته نیاز دارد:

yum-Install mysql-server

نقطه ضعف YUM این است که اجازه نصب چندین نسخه بسته را نمی دهد. همچنین، فقط از بسته های موجود در مخزن پشتیبانی می کند.

RPM امکان نصب بسته‌ها و نسخه‌های متعدد را می‌دهد، اما به نام کامل فایل با پسوند rpm نیاز دارد. با این حال، وابستگی های بسته های نصب شده را حل نمی کند.

System Restore در لینوکس | آموزش ۸ نرم افزار کاربردی
مشاهده

rpm-Install mysql-server
RPM بسته مشخص شده را نصب می کند و یک خطا را خروجی می دهد و بیان می کند که وابستگی هایی وجود دارد که نصب نشده اند.

 

ارتقاء

ارتقاء بسته معمولاً عملکردهای بیشتر، رفع اشکال یا حذف ویژگی های غیر ضروری را به همراه دارد. RPM نمی تواند به طور خودکار ارتقاء بسته را مدیریت کند و به ارتقاء جداگانه برای هر بسته نیاز دارد. فرآیند ارتقاء RPM شامل دانلود فایل‌های RPM است که مشابه نصب بسته‌های جدید است.

از طرف دیگر، YUM بسته های نصب شده را اسکن می کند و در صورت وجود ارتقاء به کاربر اطلاع می دهد. YUM بسته ها را به طور خودکار با استفاده از مخازن آنلاین ارتقا می دهد.

 

پشتیبانی از مخزن

از آنجایی که RPM از مخازن پشتیبانی نمی کند، نصب یک بسته به نام و مکان فایل بسته کامل نیاز دارد. RPM یک پایگاه داده داخلی از بسته های نصب شده نگه می دارد و به شما امکان می دهد تا بعداً بسته های نصب شده را با استفاده از نام بسته مدیریت کنید.

از طرف دیگر، نصب یک بسته با YUM فقط به نام بسته نیاز دارد و نیازی به مکان بسته ندارد. این ابزار مخازن فهرست شده در فایل های مخزن را از دایرکتوری /etc/yum.repos.d/ جستجو می کند و آخرین نسخه بسته موجود را نصب می کند.

 

خودمختاری

RPM یک مدیر بسته مستقل است که تمام اطلاعات مورد نیاز برای نصب یا حذف صحیح بسته را در خود نگه می دارد: لیست فایل ها، مجوزها، اسکریپت ها، و غیره. داده ها در یک کتابخانه RPM پایتون قرار دارند.

از سوی دیگر، YUM از کتابخانه پایتون RPM برای اکثر عملیات محلی خود استفاده می کند و بدون آن نمی تواند کار کند. این بدان معناست که YUM یک مدیر بسته مستقل نیست، اما عملکردهای اضافی را در بالای RPM ارائه می دهد.

 

چکیده

Yum و Rpm هر دو مدیر بسته برای توزیع‌های لینوکس Red Hat هستند، اما عملکردهای آنها متفاوت است. RPM زمانی قدرتمند است که بسته‌های rpm مورد نیاز را داشته باشید و وابستگی‌ها را به صورت دستی مشخص کنید یا اگر نیاز به جستجو در پایگاه داده اطلاعات بسته دارید. در غیر این صورت، بهتر است از YUM در استفاده روزمره استفاده کنید زیرا سیستم را به روز و تمیز نگه می دارد.

5/5 - (3 votes)
دکمه بازگشت به بالا