استارتاپ و کارآفرینی

استارت آپ چیست؟

مفهوم استارت آپ چیست؟

تعاریف مختلفی از استارت آپ در جاهای مختلف وجود دارد.

ویکی پدیا  استارت آپ را یک تجارت نوپا در قالب یک کمپانی، شراکت یا سازمان موقت تعریف می‌کند که در پی ایجاد و راه‌اندازی یک مدل تجاری جدید در زمینه‌ی خاصی است.

آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هوم‌جوی (Homejoy) که یکی از استارت‌آپ‌های مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بوده، مفهوم استارت آپ را چنین تعربف می‌کند:«تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.»

طبق گفته USSBA (مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا) استارت آپ به کسب و کارهایی گفته می شود که حول محور فناوری و تکنولوژی شکل می گیرد و پتانسیل بالایی برای رشد در آینده دارند.

فرهنگ واژگان انگلیسی آمریکن هریتیج نیز استارت آپ را «یک کسب و کار یا تعهدی که به تازگی آغاز به فعالیت کرده است.» تعریف می‌کند.

اریک ریس نویسنده کتاب فوق العاده نوپای ناب هم استارت آپ را این گونه تعریف می کند : استارت آپ کسب و کاری است که برای ارائه خدمت یا محصول جدید و نو در شرایطی بوجود آمده است که ابهامات بالایی دارد.

به طور کلی، استارت آپ ها کسب و کارهایی نوپا با اهداف بزرگ و متفاوت هستند. در واقع، استارت آپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. پس ایده‌های موفق استارت آپی یا استارت آپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمی‌کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق‌تر از سایرین هستند. البته این را بدانید که مفهوم استارت آپ فقط مختص به کسب و کارهای آنلاین نیست. در کشور ما چون بیشتر استارت آپ ها حول محور تکنولوژی های جدید راه اندازی می شوند این طور است وگرنه استارت آپ هایی هم وجود دارند که بر پایه تکنولوژی نیستند و کاملا سنتی هستند.

منابع آزمون ICDL واحد هرمزگان
ادامه مطلب

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تاریخچه پیدایش استارت آپ

آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی برمی‌گردد که آغاز آنها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول‌های تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.  یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد. یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد.

دلایل جذابیت راه اندازی استارت آپ چیست؟

خیلی از افراد دوست دارند استارت آپی راه اندازی کنند و سریع پول دار شوند. اگر ما راه اندازی استارت آپ را به عنوان شروع یک کسب‌و‌کار جدید در نظر بگیریم، جنبه روانی این موضوع بیشتر از این مسئله نشأت می‌گیرد که همه انسان‌ها به دنبال چالش‌های جدید و در حقیقت دیده شدن هستند. بنابراین وقتی که شخصی بر روی یک کار جدید ریسک می‌کند، سعی می‌کند که با مفاهیمی مثل منحصر به فرد بودن، دیده شدن، امتیازات دولتی برای استارت آپ ها و… اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب در سطح جامعه می‌کند. در این میان تعداد کسانی که این محصول را انتخاب می‌کنند، تعیین کننده میزان موفقیت استارت آپ است.

14 فیلم ویژه کارآفرینان که هر کارآفرینی باید ببیند
ادامه مطلب

تفاوت استارت آپ با کسب و کار های دیگر چیست؟

پیشرفت در استارت آپ ها بر مبنای اصول علمی انجام می‌گیرد و حتی تبلیغات و فروش آنها نیز با توجه به مبانی علمی روز دنیا صورت می‌گیرد، این در حالی است که در کسب‌و‌کار سنتی، می‌توانید تمامی مراحل کار را از پدر یا از استاد خود یاد بگیرید و بلافاصله وارد بازار کار شوید. همچنین یکی دیگر  از تفاوت های استارت آپ ها با دیگر کسب و کارهای اینترنتی در این است که استارت آپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند. یعنی مثلا اگر کسب و کار شما درآمدی بالغ بر 400 میلیون تومان در سال جاری ایجاد کرده باشد و نسبت به سال گذشته مثلا دو برابر شده باشد بدون اینکه هزینه های شما بیشتر شده باشد یعنی کسب و کار شما مقیاس پذیر است. در واقع فاکتور اصلی یک استارت آپ را باید توانایی آن برای رشد بدانیم. همچنین استارتاپ ها معمولا به گونه ای هستند که کمتر کسی می تواند از آن کپی کند و برای راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی دارند.

مراحل راه اندازی استارت آپ چیست؟

به طور کلی برای راه اندازی یک استارت آپ موفق باید ابتدا یک ایده خوب داشته باشید. هر کسب و کاری که بتواند پاسخگوی نیازها بوده و یا عملکرد یا روندی بهتر در زندگی روزمره افراد ایجاد کند می تواند یک استارت آپ موفق باشد. راه اندازی کسب و کارهایی با عنوان و ساختار تکراری نمی تواند در دسته استارت آپ ها قرار گیرد.

بوجود آمدن ایده

مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع می‌شود، اولین و مهمترین چیز در راه اندازی یک استارت آپ شناخت نیاز مردم است. ایده ای که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند. این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی باشد.

پژوهش و تهیه طرح اولیه

نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازید و ارائه دهید، که اصلی‌ترین گام مربوط به همین تهیه نمونه اولیه است. ایده‌های مختلفی در قالب مفهوم استارت آپ تعریف می‌شوند، برخی از این ایده‌ها، خدماتی هستند و نیازی به تهیه نمونه اولیه ندارند، برخی دیگر شامل نمونه‌های آزمایشگاهی می‌شوند.

مهارت اول ICDL (جلسه اول تدریس دانشگاه هرمزگان)
ادامه مطلب

ارائه نمونه به جامعه هدف کوچک

چند مورد یا نمونه اولیه را تولید کنید و آن‌ها را حداقل به 100 نفر نشان دهید و نظرات آن ها را جویا شوید. این نظرها در گام‌های بعدی به شما کمک خواهند کرد و یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت استارت آپ ها به شمار می‌روند.

ثبت ایده و محصول

 برای انجام این کار می‌توانید از پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی این کار را انجام دهید.

پیدا کردنسرمایه گذار

اگر خودتان نمی توانید از پس مخارج های پروژه بر آیید بهتر است از یک سرمایه گذار کمک بگیرید. همچنین می توانید به سراغ شتاب دهنده ها بروید.

جذب کاربران بیشتر

سعی کنید ایده تان را به افراد بیشتری نشان دهید. معمولا می گویند 1000 کاربر باید جذب کنید تا بتوانید از بازخوردهای آن ها محصول یا خدمت تان را کامل کنید.

استارت آپ ویکند چیست؟

آخرین بحثی که در رابطه با مفهوم استارت آپ وجود دارد، استارت آپ ویکند است. استارت آپ ویکند یک رویداد علمی است که در 200 شهر مختلف دنیا برگذار می شود. در این رویداد 54 ساعته که معمولا در 3 روز آخر هفته برگذار می شود علاقه مندان به حوزه های دیجیتال مارکتینگ، توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان ، سئوکار ها ، مدیران بازاریابی و کسب و کار های آنلاین و افرادی که به استارت آپ علاقه مند هستند شرکت می کنند. این رویداد یک گردهمایی به صورت آموزشی و تجربی برای کارآفرینان و افراد ایده‌پرداز است تا در جریان آن بتوانند ایده‌های خود را با یکدیگر در میان گذاشته و آنها را در معرض قضاوت داوران و مربیان قرار دهند. در این برنامه افراد می‌توانند از بین شرکت‌کنندگان، تیم خود را تشکیل دهند. گردهمایی استارت آپ ویکند یکی از بهترین ابزارها برای عملی کردن مفهوم استارت آپ در سطح جامعه است و معمولاً هر ساله برخی از این ایده‌ها توسط منابع مالی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

این مطلب چقدر مفید بود ؟
دکمه بازگشت به بالا