دیجیتال مارکتینگعمومی

NFT چیست ؟

NFT و کاربرد آن

 

NFT چیست ؟

در این آموزش قصد داریم در مورد NFT  در دنیای ارز دیجیتال و کاربردهای آن  صحبت کنیم .

واژه NFT  به معنای ژتون (توکن) غیر قابل معاوضه  Non-Fungible Token  است و در حقیقت توکنی دیجیتال و نوعی رمزارز مانند بیت کوین و اتریوم است اما برخلاف یک سکه استاندارد در بلاک چین بیت کوین ،NFT منحصر به فرد است و نمیتوان آن را معاوضه کرد .

فرض کنید شما یک  تصویری خاص از طبیعت گرفته باشید و بخواهید آن را به فروش برسانید . طبیعی است که هر شخصی میتواند  یک کپی از اثر شما را در سیستم خود داشته باشد و با دانلود آن اثر هیچ حق مالکیتی نیز به شما پرداخت نشود .

NFT  این امکان را به شما میدهد که شما بتوانید آن تصویر را  به نام خود ثبت کنید و حق مالکیت آن برای شماست و حتی با از بین رفتن کالای فیزیکی خود اثر در قالب یک NFT از بین نمی رود.

NFT  به دارایی دیجیتالی میگویند که همانند آثار هنری قابل جمع آوری باشد . این دارایی دیجیتالی ارزش خود را بصورت نوعی  از رمزارز حفظ میکند مثلا همانطور که یک فرش دستبافت یا هر شی قابل لمسی که ارزش خود را در طول زمان حفظ میکند و نوعی سرمایه گذاری به شمار می آید در رابطه با NFT نیز همین امر صدق میکند .

وقتی میگوییم NFT  غیر قابل معاوضه است منظورمان چیست ؟

Non-Fungible یا غیر قابل معاوضه به این معناست که NFT  را نمیتوان مانند اسکناس بطور مستقیم ردوبدل کرد چراکه هیچ دو NFT مشابه یکدیگر نیستند .

برای مثال میتوانید بلیت هواپیما را در نظر بگیرید در یک آژانس هواپیمایی هیچ دو بلیتی با یکدیگر برابر نیستند و هربلیت منحصر به فرد است و اطلاعات مشخصی مانند نام خریدار ، ساعت و تاریخ پرواز و شماره صندلی را شامل میشود.این اطلاعات سبب میشوند تا نتوان بلیت ها را با یکدیگر معاوضه کرد .

NFTها انواع مختلفی دارند اما می‌توانند به هنر دیجیتال، فایل موسیقی، ویدیو  و حتی یک صدا یا هر چیز منحصر به فردی اختصاص پیدا کنند که دارای ارزش باشد. به بیان ساده تر، NFTها نوعی کالای کلکسیونی به شمار می‌آیند اما بر خلاف این‌که به طور مثال یک عکس از طبیعت بصورت فیزیکال و قابل لمس داشته باشید، یک عکس با فرمت JPG خواهید داشت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

صددانه یاقوت صددانه تخفیف یـلدای تلاش نت ۱۴۰۱
ادامه مطلب

 Token چیست ؟

توکن اشاره به نمایش مشهودی از حس، واقعیات یا کیفیت‌های مختلف دارد و افراد در زندگی روزمره با آن روبرو می‌شوند. به طور مثال، کارت شناسایی شما نشان دهنده استخدام شما در یک شرکت است. همچنین، گواهینامه رانندگی یک شخص بیان‌گر قبولی او در امتحانات رانندگی و صلاحیت او برای رانندگی است. به طور مشابه، توکن را می‌توان یک ماهیت وجودی خاص در فضای رمزنگاری توصیف کرد.

مبنای تفاوت توکن‌ها بر چه اساس است؟

بدون شک بلاک چین  به دلیل امنیت بالایی که دارد تکنولوژی مناسبی برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال با انواع مختلف است همچنین، توکن‌هایی که منحصر به فرد باشند و به جای ارزش بتوانند داده و اطلاعات در خود نگهداری کنند، نسبت به سایر توکن‌ها ترجیح داده می‌شوند. این نوع از توکن‌ها که با نام توکن غیر قابل معاوضه شناخته می‌شوند در اتریوم با استاندارد ERC-721  تعریف می‌شوند. در نتیجه، به خوبی مشخص است به توکن‌های قابل معاوضه و توکن‌های غیرقابل معاوضه مانند NFT بر ذخیره‌سازی اطلاعات تمرکز دارند.

توکن‌های قابل معاوضه همانطور که از نامشان پیداست، به راحتی با یکدیگر معاوضه می‌شوند. در واقع هر دو توکن از توکن‌های قابل معاوضه یک پروژه ارز دیجیتال، شرایط یکسانی دارند و به همین دلیل معاوضه آن‌ها به راحتی قابل انجام است. به عنوان مثال پول شما می‌توانید هر اسکناس ده هزار تومانی را با یک اسکناس ده هزار تومانی دیگر که در تاریخ دیگری چاپ شده معاوضه کنید و این تعویض هیچ تاثیری روی ارزش دارایی‌های شما ندارد اما انجام این کار با دو اثر هنری ممکن نیست.

در مقابل، توکن‌های غیر قابل معاوضه، دارای «ارزش پیشنهادی یکتا» Unique Value Proposition | UVP هستند و هریک ، شناسه مخصوصی دارند تا از میان سایر توکن‌ها قابل شناسایی باشند. به دلیل همین ویژگی منحصر به فرد است که NFTها نایاب و کمیاب می‌شوند و به جهت تقاضای زیاد، ارزش بسیار بالایی پیدا می‌کنند. علاوه بر این، به کمک NFTها می‌توان علاوه بر تجارت، انتقال مالکیت نیز انجام داد.

blockchain چیست ؟

blockchain یک پایگاه داده یا دفترچه توزیع شده است که در بین گره های یک شبکه رایانه ای به اشتراک گذاشته می شود. به عنوان یک بانک اطلاعاتی ، یک blockchain اطلاعات را به صورت الکترونیکی با فرمت دیجیتال ذخیره می کند. blockchains به دلیل نقش اساسی در سیستم های رمزنگاری ، مانند بیت کوین ، برای حفظ سابقه ایمن و غیرمتمرکز معاملات شناخته شده است. نوآوری با یک blockchain این است که وفاداری و امنیت یک رکورد داده را تضمین می کند و بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد ، اعتماد را ایجاد می کند.

مزایا و معایب NFT
ادامه مطلب

موارد استفاده NFT:

 

کاربرد NFT در آثار هنری و کلکسیونی :

از اصلی‌ترین کاربردهای NFT در حوزه آثار هنری و کلکسیونی است. هنرمندان در حوزه‌های مختلف مانند، طراحی، نقاشی، عکاسی می‌توانند آثار خود را به NFT تبدیل کنند و در بازارهای مربوط به فروش برسانند. مثلا هنرمندی که آثار زیادی را خلق کرده است همه این کارها را با عناوین مختلف در بازار ارائه می‌کند که هر کدام از کارها با توکن‌های NFT معرفی می‌شود و از سایر توکن‌ها متفاوت است.

این قابلیت‌، بسیاری از هنرمندان را به سمت تولید آثار NFT و فروش آن‌ها ترغیب کرده است .

یا در مثالی دیگر از کاربردهای NFT :

به کمک NFT می‌توان برای عکس‌ها یا توییت‌ها یا هر اتفاق منحصر به فرد دیگری نیز ارزش مشخصی را در نظر گرفت. به طور مثال، جک دورسی «Jack Dorsey» از بنیان‌گذاران تویتر، اولین توییت خود را به مبلغی برابر با 2,915,835.47 دلار به فروش رساند. بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال در حوزه ورزش و سرگرمی نیز لحظه‌های خاص بازیکنان و تیم‌ها را به توکن‌های NFT تبدیل کرده و به فروش می‌رسانند .

و بیشترین کاربرد NFT:

بیشترین کاربرد NFT در بازی‌های کامپیوتری و متاورسی است که از آن برای تعریف دارایی‌های درون بازی به صورت منحصر به فرد استفاده می‌کنند. کاربران در این بازی‌ها مالک آیتم‌ها هستند و می‌توانند در بازارهای مختلف خرید و فروش NFT دارایی‌های خود را به فروش برسانند و کسب درآمد کنند.

?در این راستا تلاش نت با ارائه خدمات هاست و سرور بستری را برای شما فراهم کرده است تا شما نسبت به راه اندازی سایت NFT خود اقدام نمایید?

 

فهرست بهترین NFT های خلق شده :

 

Everydays – The First 5000 Days

رکورد گرانترین NFT که تاکنون فروخته شده است (و یکی از گرانترین آثار هنری که تاکنون فروخته شده است) به همه روزها می رود: 5000 روز اول. این آثار هنری ، که توسط هنرمند مشهور دیجیتال مایک ‘Beeple’ Winkelmann ساخته شده است ، با قیمت 69.3 میلیون دلار در کریستیس فروخته شده است – اولین بار که خانه حراج محترم تاکنون یک اثر هنری کاملاً دیجیتال فروخته است.

CDN چیست و چه کاربردی دارد؟
ادامه مطلب

 

Beeple, Human One

مجسمه انسان یکی دیگر از پرفروش ترین NFT ها است که توسط بیپل ساخته شده ومجسمه پویا و خارق‌العاده‌ای است. این مجسمه در واقع یک فضانورد است که در محیط‌های سرگردان و متحرک تصویر شده است. بیپل قول داده مجسمه انسان را در طول زندگی خود «به‌روز» کند تا هرگز این تصویر ثابت و قدیمی نشود. این تابلو بپیل که یکی دیگر از گران ترین NFT ها است در دسامبر ۲۰۲۱ به قیمت ۱۱.۹۸ دلار به فروش رسید.

Disaster Girl

تصویر زیر که به «دختر فاجعه» (Disaster Girl) شهرت دارد، تصویر دختری را نشان می‌دهد که در مقابل آتش‌سوزی یک خانه قرار گرفته و در حال پوزخند زدن است. این تصویر که توسط پدر او در سال ۲۰۰۵ گرفته شده است به صورت یک NFT با قیمتی برابر با ۱۸۰ اتر معادل ۵۰۰ هزار دلار به فروش رفته است. همانند سایر ‌NFTهای فروخته شده می‌تواند درصدی از فروش را به صاحب اثر اختصاص دهد. بنابراین، صاحب این NFT یعنی «Zoë Roth» در فروش‌های بعدی، سهمی برابر با ۱۰ درصد از فروش را در اختیار خواهد داشت.

Beeple, Crossroad

Crossroad یک انیمیشن NFT است که توسط مایک وین کلمن (Mike Winkelmann) ساخته شده است. وین کلمن را بیشتر با نام مستعار هنری او، یعنی بیپل (Beeple) می‌شناسند. این انیمیشن در اصل تصویر بزرگ شده‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که در یک زمین دراز کشیده و تماشاچیان او را نادیده می‌گیرند. نکته جالب این است که نمایش تصویر نهایی این انیمیشن کاملاً به نتایج انتخابات ۲۰۲۲ بستگی داشت. اگر دونالد برنده آن انتخابات می‌شد و بایدن را کنار می‌زد، قرار بود این اثر هنری تغییر کند و تصویری از او با تاج درحالی‌که از میان شعله‌ها عبور می‌کند، نمایش داده شود، اما این اتفاق نیفتاد و تصویر مغلوب شده ترامپ را نمایش دادند. این NFT در فوریه ۲۰۲۱ به قیمت ۶.۶ میلیون دلار در Nifty Gateway فروخته شد. چهار ماه بعد، خریدار دوباره این اثر را وارد بازار کرد و این بار با ۱۰ برابر مبلغ خرید خود، آن را فروخت.

 

❣ با تشکر از نگاه زیباتون ❣

✔ گروه فنی و مهندسی تلاش 

5/5 - (3 votes)
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا