هاست و دامنه

فرق com و .net و .ir و … در چیست؟

انواع دامنه
انواع دامنه

 

با نام دامنه یک سایت می‌توان موضوع و ماهیت فعالیت آن سایت را متوجه شد. انتخاب پسوند برای این دامنه باید بر اساس اهداف وب سایت و کسب و کار انتخاب شود که البته تاثیر خاصی بر کارکرد سایت ندارد.

مثلا در ادرس اینترنتی www.talashnet.ir  قسمت بعد از www یعنی talashnet.ir اصطلاحآ Domain یا دامنه نامیده می شود. برای قرار دادن سایت موردنظر بر روی اینترنت باید این دامین را به روی Host تنظیم کنیم.

انواع پسوند دامنه

دامین ها انواع مختلفی دارند که با توجه به کارکردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که در این قسمت به معرفی متداول ترین آنها می‌پردازیم:

com : (مخفف Commercial) که به معنی تجاری است. سایت هایی که فعالیت تجاری انجام میدهند معمولا از این پسوند در دامنه خود استفاده می‌کنند.

net : (مخفف Network) به معنای شبکه کاری است.  شرکت های اینترنتی و ارائه دهندگان خدمات شبکه های کامپیوتری از این پسوند استفاده می‌کنند.

org : (مخفف Non-Profit Organizations) به معنای سازمان است. مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی معمولا از این دامین استفاده می‌کنند.

biz : (مخفف Business) به معنای تجاری است. سایتهای شغلی – تجارتی از این دامین استفاده می‌کنند.

info : (مخفف Information) به معنای اطلاعات است. این پسوند در سایت هایی که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Ir : برخی از دامنه ها مخصوص هر کشوری هستند مثل  jp (ژاپن)، de (آلمان), uk (انگلیس ) و .. . ir   نیز مربوط به سایت های کشور ایران می‌باشد. اما مشکلی که این دامنه دارد تحریم بودن آن در تبلیغات گوگل است و اگر خواهان استفاده از تبلیغات گوگل هستید بهتر است از پسوند com  استفاده کنید.

راهنمای تنظیم رابط نماینده دامین جهت تمدید
ادامه مطلب

رایج ترین نوع پسوند بین سایت های اینترنتی در ایران پسوند com. و ir. است که در حالت کلی این دو پسوند چه از لحاظ سئو و چه سرعت و یا بازدید تقریبا تفاوتی با یکدیگر ندارند.

 

5/5 - (1 vote)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا