سئو

سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد و به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجوست؛ که به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق انجام میگیرد. بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما بدست آمده است، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است. مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان نیز از فاکتورهای اصلی آن می‌باشد.

 

اهمیت سئو در چیست؟

بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه چیزی حدود 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود و روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه می‌شود. پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. از این‌ رو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می دهند که آنها بدنبالش هستند، به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر نشان می دهد که ارزش سئو چیست و چرا باید به آن توجه کرد.سئو همچنین باعث ترویج سایت در شبکه های اجتماعی می شود.در واقع افرادی که سایت شما را از طریق موتورهای جستجو کشف می کنند به احتمال زیاد آنرا در فیس بوک،توییتر،گوگل پلاس ودیگر شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند.

 

انواع تکنیک‌های سئو(SEO techniques)

تکنیک های بهینه سازی سایت به دو بخش کلی تقسیم شده اند:

  سئو کلاه سفید(White Hat SEO)

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. سعی شما همواره مبتنی بر ارائه بهترین محتوا و در دسترس قرار دادن آن به شکلیست که مورد پسند موتورهای جستجو نیز هست.

تکنیک های این بخش شامل ویژگی های:

  • با دستورالعمل و استانداردهای موتورهای جستجو مطابقت دارند.
  • محتوای کپی شده ارائه نمی شود.
  • تضمین می کند که محتوای تولید شده برای کاربران ایجاد شده است و نه صرفا برای موتورهای جستجو.
  • تضمین می کند محتوایی که یک موتور جستجو ایندکس می کند همان محتوایی باشد که هنگام ورود کاربر از طریق موتورهای جستجو مشاهده می‌کند.

 

  سئو کلاه سیاه(Black Hat SEO)

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین آن است. اگر به سئو نگاه های یک شبه دارید، احتمالا در نهایت کارتان به سئو کلاه سیاه خواهد کشید. این نوع سئو تنها بر روی موتورهای جستجو متمرکز بوده و کاربران حقیقی را در نظر نمی‌گیرد. روش هایی برای شکستن قوانین وجود دارند که می توان تنها با خرج کردن مقداری پول، به افزایش سریع رتبه سایت دست یافت.

اهمیت سئو در بازاریابی
ادامه مطلب

نتیجه نهایی این گونه فعالیت های اسپم پس از کسب نتایج غیر طبیعی، جریمه شدن سایت خواهد بود. این گونه فعالیت ها برای کسب و کارهایی که آینده ای را برای خود تصور می کنند، مناسب نیست.

در این گونه فعالیت ها معمولا بایست هزینه های را متقبل شوید و از آنجا که موتورهای جستجو همواره در حال به روز رسانی هایی برای مقابله با این گونه فعالیت ها هستند، همیشه می بایست به دنبال راهی برای دور زدن قوانین جدید باشید.

انواع سئو

گوگل به عنوان محبوب ترین موتور جستجو بیش از 200 سیگنال را برای رتبه بندی درنظر می‌گیرد و اگر بخواهیم این سیگنال ها دسته بندی کنیم به دو بخش کلی سئو داخلی(on-page SEO)   و سئو خارج از سایت (off-page SEO) تقسیم می‌شوند.

  بهینه سازی درونی سایت یا سئو داخلی(on-page SEO)   

سئو داخلی بر روی فاکتورهایی از رتبه بندی گوگل متمرکز است که مستقیما به وضعیت صفحه مورد نظر با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک وابسته است. مانند هدینگ ها، محتوا و ساختار صفحه.

با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.مهمترین عناصر این بخش شامل:

  • تحقیق کلمات کلیدی(Keyword Research): هر صفحه دارای یک هدف وموضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی می‌توانیم محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال دهیم. هدف شما اینست که در هنگام جستجوی کلمات کلیدی منتخب شما توسط کاربران، سایت شما در بالاترین قسمت نتیجه جستجو قرار گیرد.
  • بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت: ساختار URL مهم است زیرا کمک می‌کند تا موتور های جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران هم می‌توانند محتوای آنرا حدس بزنند.
  • تگ عنوان (title tag): تگ عنوان به مانند تیتر یک روزنامه است. این عنوان در تب مرورگرها نمایش داده می شود. تگ HTML متناسب با این عنوان تگ title نامیده می شود. اما وقتی پای وبلاگ ها به میان می آید، منظور از عنوان همان تگ H1 می باشد. هر صفحه از سایت می بایست دارای یک تگ H1 بوده تا عنوان صفحه برای گوگل واضح باشد.
  • تگ H (Header tags): تیتر ها نه تنها بر روی شکل دهی به ساختار محتوا تاثیر گذارند، بلکه بر روی سئو نیز تاثیر مثبتی دارند. در مقایسه با تگ H1، تگ های H2، H3، H4 و الی آخر قدرت سئو کمتری دارند، اما همچنان تاثیرگذار هستند و شما می بایست از آنها استفاده کنید. به علاوه پیاده سازی این تگ های هدر در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس بسیار ساده است.
  • بهینه سازی محتوا (Content Optimization): گوگل به سایت های دارای مطالب با کیفیت امتیاز ویژه ای در رتبه بندی می دهد و به همین دلیل شما می بایست در بخش وبلاگ خود اقدام به نوشتن محتوای با کیفیت کنید. ارتباط مستقیمی بین محتوای بلند (بیش از 2000 کلمه) و رتبه صفحه مرتبط با آن محتوا وجود دارد. آقای Neil Patel از کارشناسان معروف سئو در جهان، با تحقیق و برررسی که در این زمینه داشته است، تاکید کرده که ارتباط معنا داری بین نتایج صفحه اول گوگل و تعدادکلمات به کار رفته در آنها وجود دارد. او اذعان کرده اغلب رتبه های ابتدایی گوگل متعلق به صفحات دارای بیش از 2000 کلمه است. او حتی به کاربران پیشنهاد داده که از مطالب بسیار بلند که دارای 3000 کلمه و بیشتر هستند استفاده کنند. این کار ضرری نداشته و احتمالا به کسب رتبه بهتر آن صفحه کمک زیادی می کند.
  • لینک های داخلی (Internal Linking):
برترین ابزار سئو برای بهبود رتبه سایت
ادامه مطلب

           لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود:

لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات وب‌سایت خودتان

سعی کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. چون این کار باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خود باعث افزایش بازدید سایت شما می‌شود.

لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگران

با این کار به گوگل نشان می‌دهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ خوبی است که لینک کرده‌اید و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کامل‌تر از نوشتۀ رقیب تولید کرده‌اید. از طرف دیگر این کار شما نیت خوب شما را به رقبا نشان می‌دهد و احتمال دارد که آن‌ها هم لینک سایت شما را در سایتشان قرار دهند.

 

  • بهینه سازی تصاویر سایت: استفاده از تگ های صحیح در عکسها موجب ارتقای سئو سایت می‌گردد. با بهینه کردن حجم عکس‌ها می‌توانیم به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک می‌کنیم. نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها و استفاده از تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک می‌کند متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شوند.
  • هماهنگی با گوشی های موبایل: در سال 2015 گوگل رسماً اعلام کرد، سایت‌هایی که ریسپانسیو یا همان واکنش‌گرا نباشند به جایگاه‌های پایین‌تر نتایج گوگل نزول خواهند کرد. بنابراین باید مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا (Responsive) است.
  • بهینه سازی توضیحات متا یا (Meta Description): منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شود. در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما آن را بیش از حد با کلمات کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.
  • سرعت سایت: همه ما می دانیم که سرعت سایت بسیار مهم است. تحقیقات اخیر گوگل کاملا بیانگر این مسئله است. این تحقیق نشان میدهد که سرعت بارگذاری سایت تا هفت ثانیه می تواند احتمال فرار کاربران از سایت را تا 113 درصد افزایش دهد.
لینک سازی داخلی چیست؟ و چه اهمیتی بر سئو دارد؟
ادامه مطلب

 

بهینه سازی برونی سایت یا سئو خارجی (off-page SEO)

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایتمان  انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم که مهمترین آنها عبارتند از:

 

  • جلب اعتماد گوگل (Trust): پیج رنک (PageRank) فرمول مشهوری که توسط بنیانگذاران گوگل اختراع شد، مطمئنا تنها عامل مقیاس برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجوی گوگل نیست. پارامتر اعتماد در حال مهم تر شدن است و اغلب آپدیت های اخیر گوگل همراه با سیاست هایی برای مبارزه با وب سایت های اسپم بوده اند.
  • لینک سازی خارجی(Link Building): منظور از لینک‌بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی، دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. روش‌های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی وجود دارد که برخی از آن‌ها جزو تکنیک‌های کلاه‌سیاه محسوب می‌شوند و برخی دیگر کلاه‌سفید. لینک ‌بیلدینگ محبوب ترین و تاثیرگذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی به شمار می‌رود.یکی از بهترین روش های دریافت لینک تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند است.
  • شبکه های اجتماعی (Social Media): حضور و فعایت در شبکه‌های اجتماعی دو مزیت بزرگ برای شما دارد. اول اینکه به لینک سازی کمک می‌‌کند؛ و دوم به برند سازی کمک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
دکمه بازگشت به بالا