سرور مجازی

پایگاه داده اوراکل Oracle چیست؟ ویژگی‌ های ساختاری یا انحصاری Oracle

نسخه ها و حوزه های کاربردی پایگاه داده اوراکل کدام اند؟

پایگاه داده اوراکل Oracle چیست؟ ویژگی‌ های ساختاری یا انحصاری Oracle

 

 

مقدمه ای بر پایگاه های داده

پایگاه داده یا دیتابیس، به‌عنوان کلید حل مشکلات مربوط به مدیریت اطلاعات شناخته می‌شود. منظور از این عبارت این است: مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها که با ساختاری مشخص، سازمان‌دهی شده‌اند، در پایگاه داده نگهداری می‌شوند! هدف دیتابیس نگه‌داری از اطلاعات و ارائه آن‌ها هنگام نیاز است.

برای اینکه این مفهوم را بهتر درک کنید، یک دفترچه تلفن را درنظر بگیرید. از همان‌هایی که همه در خانه‌های‌مان داریم. حتی لیست مخاطبین موبایل‌تان هم کار را راه می‌اندازد. وقتی شماره تلفن فردی را بخواهید، فقط کافی است سراغ این دفترچه بروید و در بخش مربوطه دنبال اطلاعات موردنیازتان بگردید.

یک مثال ساده: مثلاً برای پیدا کردن شماره حامد، باید قسمت “ح” دفترچه را باز کنید و شماره‌ای که می‌خواهید را بردارید. منظور از سازماندهی با ساختار مشخص، قرارگیری اسامی در قسمت حرف مربوطه است. همان‌طور که اسم حامد در قسمت “ح” قرار می‌گیرد، اسم مهران هم در قسمت “م” پیدا می‌شود.

 

 

پایگاه داده اوراکل (Oracle) چیست؟

اوراکل يک پايگاه داده ای با ساختار قدرتمند و مفيد می باشد. بعضی از اين ساختار از بهم پيوستن سطح های SQL است که يک سيستم مديريت ارتباطی پايگاه داده يا RDBMS گويند. اوراکل همانند بعضی از شرکت ها، استانداردهای صنعت بين المللی آمريکا (ANSI)  اس کيو ال را که شامل اضافه کردن توابع می باشد را قبول دارند. ساختار اوليه ذخيره داده در پايگاه اوراکل بر روي يک جدول قرار دارد، که اين جدول شامل ستون ها و مشخصه ها می باشد. به عبارتی اوراکل يک بانک اطلاعاتی است. سيستم مديريت بانک اطلاعاتی رابطه ای کارش نگهداری و جستجوی اطلاعات است که در اکثر محيط ها مانند سولاريس، لينوکس، يونيکس، مک سرو، اوپن وی ام اس و حتی ويندوز سرور کار می کند.

 

ويژگی های منحصر به‌ فرد پایگاه داده Oracle

ویژگی‌های خاص و مزایای بی‌شمار Oracle باعث شده تا این پایگاه داده امروزه به یکی از قدرتمندترین و پراستفاده‌ترین پایگاه‌های داده جهان تبدیل شود.

  • اوراکل می‌تواند داده‌های خارج از محیط بلاک چین (Block chain) را برای قراردادهای هوشمند (Smart contract) جمع آورد کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد و حتی این داده‌ها را مجددا به منابع خارجی ارسال کند. بدون اوراکل بلاک چین (Block chain) تنها به داده‌های درون خود شبکه دسترسی دارد و همین امر باعث کاهش دامنه فعالیت قراردادهای هوشمند(Smart contract) می‌شود.
  • اوراکل می‌توانند در مدیریت Data Warehouse (سیستم هایی برای نگهداری اطلاعات بسیار بزرگ) و کنترل پایگاه داده‌های On-Cloud مورد استفاده قرار بگیرند و با استفاده از قابلیت OLTP به کنترل برنامه‌هایی که پایه تراکنشی دارند بپردازند. (مانند سیستم‌های پرداخت مالی)
  • اوراکل مجموعه‌ای یکپارچه از ابزارهای توسعه است و این ویژگی را می‌توان بزرگترین نقطه قوت این پایگاه داده دانست. این قابلیت به اوراکل اجازه می‌دهد که از هر رویکرد توسعه و هر سیستم عاملی پشتیبانی کند. در Oracle مجموعه‌ای از ابزارها طراحی شده‌اند تا توسعه برنامه‌ها را کارآمدتر کنند.
  • بانک اطلاعات اوراکل به شما این امکان را می دهد داده ها را به سرعت و با خيال راحت ذخيره و بازيابی کنيد. در این قسمت مزايای ادغام بانک اطلاعات Oracle آورده شده است:
  • بانک اطلاعات اوراکل کراس-پلتفرم است. یعنی نرم افزار دیتابیس اوراکل می تواند روی سخت افزارهای مختلف در سيستم عامل های مختلف از جمله ويندوز سرور، يونيکس و توزيع های مختلف GNU/ Linux اجرا شود.
  • پايگاه داده اوراکل يک شبکه پشته ای (Stack) است. اين ويژگی امکان ايجاد ارتباط با Oracle Database را از طريق يک پلتفرم ديگر فراهم می کند. به عنوان مثال، برنامه های درحال اجرا برروی ويندوز می توانند به Oracle Database که در يونيکس کار می کند متصل شوند.
  • سازگار با پايگاه داده ACID است که به حفظ يکپارچگی داده ها و قابليت اطمينان کمک می کند.

 

نکته مهم

منظور از ACID چیست؟

حروف این عبارت از اولین حرف هر عنصر گرفته شده است:

  1. Atomicity: منظور این است که در فرایندهای نقل‌وانتقال در دیتابیس، داده‌ها به اجزای بسیار ریزی تبدیل می‌شوند تا انتقال راحت‌تر انجام شود.
  2. Consistency: این عبارت معنای ثبات را می‌دهد. برای اینکه یک دیتابیس کارش را انجام دهد، باید از یک‌سری قوانین مشخص پیروی کند. اگر نقل‌و‌انتقالی در دیتابیس انجام شود که تابع قوانین نباشد، کار به سرانجام نمی‌رسد.
  3. Isolation: منظور از Isolation در پایگاه داده، پردازش هم‌زمان پروسه‌ها بدون تاثیر یکی بر دیگری است.
  4. Durability: این قابلیت برای مقابله با مشکلات احتمالی مفید است. در دیتابیس‌هایی که دارای قابلیت پایداری هستند، بعد از انجام هر عملیات انتقال، داده‌ها و اطلاعات ذخیره می‌شوند. بنابراین حتی اگر اتفاقاتی مانند قطع برق یا سیستم رخ دهد، مشکل خاصی به وجود نمی‌آید.

” پس وقتی می‌گوییم پایگاه داده اوراکل، با ACID سازگار است، یعنی از هر ۴ قابلیت بالا بهره می‌برد. “

features of oracle
Features of oracle

 

ویژگی‌ های ساختاری یا انحصاری پایگاه داده Oracle چیست؟

اگر بگوییم یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت و معروفیت این دیتابیس، ویژگی‌های ساختاری آن هستند، بیراه نگفته‌ایم.

·  ساختار منطقی داده‌ ها

 با داشتن این ویژگی، می‌توانید بدون دانستن مکان فیزیکی داده با دیتابیس ارتباط برقرار کنید.

·  پارتیشن‌ بندی

 این ویژگی کمک می‌کند جدول‌های بزرگ – در پایگاه داده رابطه‌ای – را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر قسمت را در بخشی از هارد ذخیره کنید.

·  کش مموری

 این قابلیت باعث می‌شود با بزرگتر شدن پایگاه داده، سرعت‌عمل آن دچار مشکل نشود.

·  دیکشنری داده‌ ها

با استفاده از این ویژگی که نوعی جدول داخلی است، اداره دیتابیس راحت‌تر از همیشه می‌شود.

·  بکاپ و ریکاوری

 داشتن این قابلیت برای دیتابیس‌ها از واجبات است. پایگاه داده اوراکل هم با برخورداری از این ویژگی، از تمام اطلاعات و داده‌ها انواع بک‌آپ‌ها را می‌گیرد تا در صورت بروز مشکل بتواند بعداً آن‌ها را ریکاوری کند. این کار توسط اپلیکیشنی قدرتمند با نام RMAN  انجام می‌شود که مخفف Recovery Manager  است.

·  دسته‌ بندی

 این قابلیت اوراکل توسط اپلیکیشنی با نام RAC اجرا می‌شود. وظیفه این اپلیکیشن اطمینان از درستی عملکرد کل سیستم است. حتی در زمانی که یک یا چند سرور با مشکل مواجه شده باشند.

نسخه ها و حوزه های کاربردی پایگاه داده اوراکل

در حال حاضر، محصولات پایگاه داده اوراکل را می توان به چهار نسخه اصلی Oracle تقسیم کرد که بسته به اندازه شرکت برای حوزه های مختلف کاربرد مناسب دارند

  • نسخه اکسپرس

Oracle Express Edition یک پایگاه داده رایگان از Oracle است که برای هر مشتری مناسب است و یک پایگاه داده رایگان (به عنوان مثال برای آموزش یا برنامه های کاربردی کوچک) ارائه می دهد. نسخه Express از PHP، Java، XML و .NET پشتیبانی می کند. از آنجایی که این نسخه رایگان است، حافظه به 4 گیگابایت و رم به 1 گیگابایت محدود شده است. علاوه بر این، تنها یک CPU در دسترس است.

  • نسخه استاندارد

شرکت های بزرگ متوسط تمایل دارند نسخه استاندارد Oracle را انتخاب کنند. از مزایای آن می توان به نصب و پیکربندی بصری، عملکردهای مدیریت خودکار، مدیریت کارآمد و واضح مجموعه داده های بزرگ، و همچنین سازگاری بالا با انواع داده ها و برنامه های کاربردی رایج اشاره کرد.

  • نسخه تجاری

Oracle’s Enterprise Edition نسخه لوکس Oracle Database است و همچنین قیمت بالایی را در بین RDBMS دارد. از آنجایی که نسخه Enterprise به سختی محدودیت هایی را از نظر ذخیره سازی، توسعه و مدیریت حجم داده تعیین می کند، عمدتاً برای شرکت های بزرگی که با حجم عظیمی از داده کار می کنند مناسب است. مزایای دیگر شامل ویژگی های امنیتی قابل اعتماد در برابر از دست دادن داده ها، قطع برق و خطاهای نرم افزاری است.

  • نسخه شخصی

نسخه «Personal» پایگاه داده اوراکل، از محیط‌های توسعه و استقرار تک کاربره پشتیبانی می‌کند که به سازگاری کامل با پایگاه داده اوراکل SE و EE نیاز دارند. این نسخه تمامی مؤلفه‌های موجود در نسخه EE به‌علاوه تمام گزینه‌هایی که با آن در دسترس هستند – به استثنای گزینه «Real Application Clusters» اوراکل که آن را نمی‌توان با نسخه «Personal» به‌کار برد – را شامل می‌شود. این نسخه تنها برای سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس موجود است و همچنین، بسته‌های مدیریتی را شامل نمی‌شود.

 

 

چکیده

در این مقاله به سوالاتی که شاید در رابطه با اوراکل داشته‌اید مانند «Oracle چیست؟»، «ویژگی دیتابیس Oracle چیست؟»، «مزایای پایگاه داده Oracle چیست؟» پاسخ دادیم و درباره تاریخچه این پایگاه داده نیز صحبت کردیم.

اوراکل به‌عنوان معروف‌ترین کمپانی ارائه‌دهنده خدمات پایگاه داده، پلن‌های مختلفی را برای مشتریانش در نظر گرفته است. همان‌طور که در متن هم اشاره کردیم، یکی از دلایل محبوبیت و معروفیت دیتابیس اوراکل، ویژگی‌های ساختاری آن است. دیتابیس‌ها انواع مختلفی دارند و Oracle هم بیشتر آن‌ها را به مشتریانش ارائه می‌کند، اما پایگاه داده رابطه‌ای (Relational Databases) را می‌توان بهترین نوع دیتابیس دانست که تمرکز اصلی این کمپانی هم روی آن قرار دارد.

 

5/5 - (7 votes)
دستور نمایش میزان آپتایم سرور لینوکس در محیط SSH
ادامه مطلب
دکمه بازگشت به بالا