سرور مجازی

وی پی اس یا سرور اختصاصی مجازی چیست؟

 

“ارائه سرورهای اختصاصی مجازی VPS”… حتما به ایـن جمله در تبلیغات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب زیاد برخورد کـرده ‌اید و ممکن است برایتان پرسش پیش آمده باشد که سرور مجازی چیست؟ تفاوت آن با دیگـر سرویس‌های میزبانی وب چیست؟ آیا VPS به درد کار من میخورد و نیازهای من را برطرف می نماید یا نه؟ در ایـن پست قصد دارم VPS را به بیانی آسان توضیح دهیم .

سرور اختصاصی مجازی چیست؟
وی پی اس یا همـان سرور خصوصی مجازی “Virtual Private Server” نوعی میزبانی وب است و شیوه‌ای است که در آن یک سرور وامیزان به چند پارت تقسیم شده و هر پارت به عنوان یک سرور مجازی می‌تواند مثل یک سرور اختصاصی عمل نماید . سرور مجازی اساسا ترکیبی است از سرورهای میزبانی اختصاصی (Dedicated) و سرورهای میزبانی اشتراکی (Shared). ویژگی‌های خوب سرور مجازی سبب شده تا بتواند یک جایگزین بسیار ایده‌آل و با قیمت ارزانتر برای اهدافی که سرورهای میزبانی مشترک برای آن‌ها مناسب نیستند و سرورهای اختصاصی و مجزا هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد باشد.
در VPS به مدد تکنولوژی مجازی سازی (virtualization) نرم افزاری هر پارت می تواند به طور کاملا مستقل سیستم علت خود را داشته و آن را اجرا نماید و مستقلا ریبوت نماید .
برای راه اندازی ایـن نوع سرورها روی سرور فیزیکـی hypervisor اجرا می شود و به سیستم علت ‌های زیاد اجازه اجرا شدن بر روی رایانه میزبان را میدهد.

سرور مجازی اختصاصی برای چه کسانی میتواند سودمند باشد؟
سرور اختصاصی مجازی برای صاحبان وبسایت‌هایی که به منابع بیشتر و قابل اطمینان‌تر نیاز دارند و یا به ترافیک زیادتری احتیاج دارند و قصد دارند تا سایت و یا کسب و کار خود را گسترش داده و به تجارت الکترونیک بپردازند انتخابی ایده آل است . VPS با در اختیار گذاشتن قابلیت استفاده از سیستم علت ‌های مجزا و مستقل و شخصی سازی‌ها میتواند برای صاحبان کسب و کار امنیت بالاتری به ارمغان بیاورد.
از ویژگی ها ی دیگـر وی‌پی‌اس میتوان به مسائل زیر اشاره کرد:

نحوه حذف فایل های اضافه در لینوکس
ادامه مطلب

پهنای باند بالا:
در سرورهای اختصاصی Dedicated و اشتراکی چنانچه قصد دارید ترافیک زیادتری برای وبسایت خود در اختیار داشته باشید بایستی برای آن بهای زیادتری بپردازید و مدیران سایت‌های پرطرفدار دائما با استرس تمام شدن پهنای باند و افزوده شدن هزینه‌ها روبرو می باشند .سرورهای اختصاصی مجازی پهنای باند بالایی را برای شما فراهم می نماید و استرس ‌های شما را برطرف می نماید .چنانچه سایت شما در وبسایت‌های بزرگ اشتراک گذاری مثل Digg و دیگـر سرویس‌های اشتراک گذاری پر بازدید لینک شود و سایت شما بر روی یک سرور اشتراکی میزبانی می‌شود حتما با مساله مواجه خواهید شد و پهنای باند شما سریع استفاده می شود و سایت ممکن است از دسترس خارج شود.اما در میزبانی‌های سرور اختصاصی مجازی با در نظـر گرفته شدن حافظه رزرو شده برای مواقع مورد نیاز و استفاده‌ غیر قابل پیش‌بینی در مواقع بحرانی مثل مواقعی که ترافیک سایت بسیار بالاست ایـن استرس بر طرف می شود .
ایمیل سرور اختصاصی:
شما با داشتن VPS به ایمیل سرور خود که که تنها مختص به دامنه شما است و تنها ایمیل‌های از دامنه شما را هندل می نماید دسترسی دارید و ایـن به شما کنترل بیشتر میدهد و کارایی را افزوده شدن میدهد و امنیت زیادتری را فراهم می نماید .
دسترسی ریشه (root) و SSH:
VPS به شما یک سفارشی سازی سطح سرور ارائه می نماید که قبلا به دلایل امنیتی تنها به وسیله یک سرور اختصاصی Dedicated میتوانستید آن را در اختیار داشته باشید.علاوه بر آن همچنین میتوانید با خط فرمان دسترسی ریشه را در اختیار داشته باشید و به عنوان کاربر ریشه به سرور لاگین بکنید .
امنیت:
با یک سرور مجازی اختصاصی از یک شرکت خوب که توسط فایروال امن شده است کنترل جامعی در اختیار خواهید داشت و میتوانید شخصی سازی‌اش بکنید و نیازتان را برطرف بکنید .برای مثال شما میتوانید دسترسی به محیط‌های حساس مثل کنترل پنل را برای آدرس‌های آی‌پی ویِژه محدود بکنید .

این مطلب چقدر مفید بود ؟

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا