آموزش سیپنل cpanelسرور مجازیهاست و دامنه

dns و انوع رکوردها

همانطور که می دانید وب سایت ها برای اینکه بتوانند در اینترنت سرویس دهی کنند از آدرس های IP استفاده می کنند که مجموعه ای از اعداد هستند. حفظ کردن این اعداد برای انسان ها کار دشواری است و به همین دلیل ما برای دسترسی به وب سایت ها از آدرس هایی به نام Domain یا دامنه استفاده می کنیم که در واقع همان اسم وب سایت است و به سادگی آنها را می توان حفظ کرد . برای اینکه اسمی که مروگر خود وارد می کنید تبدیل به آدرس IP شود ، مرورگر اینترنتی شما از یک سرویس دهنده به نام DNS در خصوص آدرس IP ای که مربوط به اسم درخواستی شما است سوال می کند.

پایگاه داده ای که برای سرویس DNS وجود دارد برای خودش دارای یک سری رکورد است .

حالا قصد معرفی برخی از انواع رکورد dns را داریم:

A record

رکوردهایی که وظیفه تبدیل کردن اسامی به آدرس های IP یا بهتر بگوییم تبدیل کردن نام Domain به آدرس IP را بر عهده دارند در اصطلاح  A Record گفته میشود.

Cname

یکی دیگر از این انواع رکوردها CName Record یا Canonical Name Record است ، مهمترین تفاوت یک A Record با یک CName Record در این است که A Record به یک آدرس IP اشاره می کند در حالیکه CName Record به یک A Record دیگر یا یک Domain Name Record دیگر اشاره می کند.

برای مثال www.abc.ir میتواند www.abc.com با یکی شود

توجه کنید که این کار شبیه forward کردن دامنه نیست و هر آدرس به نظر سایتی مستقل می‌آید.

ثبت دامین com فقط 21900 تومان شد!
ادامه مطلب

 

MX Record

MX Record مخفف عبارت Mail Exchange Record است برای معرفی آدرس میل سرور استفاده میشود این رکورد تعیین می‌کند ارسال/دریافت ایمیل سایت از چه سرور ایمیلی انجام شود این رکورد هم‌چنین یک بخش اولویت یا Priority دارد که گویای داشتن اولویت و فرستاده شدن ایمیل‌ها براساس اولویت سرورهاست.

TXT Record

یک رکورد از نوع متنی یا همان TEXT محسوب می شود،به عبارت دیگر برای اضافه کردن توضیحاتی مختصر در قالب یک رکورد روی هاست ثبت می گردد. برای مواقعی همچون تصدیق و وریفای مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از روش های وریفای و احراز هویت در هنگام معرفی سایت به سرچ کنسول گوگل، تعریف رکورد TXT می باشد.

هم‌چنین TXT رکورد می‌تواند برای سیستم تصدیق ایمیل spf و هم‌چنین به‌منظور دادن و فراهم‌آوری اطلاعات مربوط به آن به‌کار رود.

PTR record

رکورد ptr که یک رکورد دی ان اس معکوس نامیده می‌شود، یک آی پی را به یک آدرس دامنه ارجاع می‌دهد. دقیقا برعکس همان کاری که رکورد A انجام می‌دهد. در واقع این رکورد یک اتصال صحیح بین دامنه و آی پی برقرار می‌کند تا درخواست‌ها اشتباها به سرورهای دیگر ارسال نشود.

 

 

 

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
دکمه بازگشت به بالا