هاست و دامنه

مقایسه هاست ایران و هاست خارج از ایران

واقعا تفاوت هاست ایران با خارج از ایران در چیست ؟

هاست لینوکس (ارزان، شرکتی، سازمانی) با توجه به موقعیت دیتاسنترها (مرکز داده – IDC) به دو دسته هاست لینوکس ایران  و هاست لینوکس خارج از ایران تقسیم بندی کرد.
انتخاب هر کدام از آنها می تواند به نوع استفاده و سلیقه کاربر مربوط باشد. ما سعی کردیم به مهمترین موارد هر یک از آنها اشاره کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

»» هاست ایران (داخل کشور)

به طور خلاصه به سرویس های هاستی گفته می شود که سرور آن در داخل کشور یعنی ایران (هاست ایرانی) قرار دارد.


1 – مواردی که هر شخص ایرانی را بفکر میبرد تا از هاست ایران استفاده کند

– سرعت چند برابر بالاتر جهت دسترسی به سایت ها :
اگر سرور میزبان سایت شما در داخل ایران (سرور ایران) باشد سرعت دسترسی به اطلاعات یا به اصطلاح سرعت لود شدن سایت برای کاربران داخل ایران سریعتر از دسترسی به اطلاعات در سرور های موجود در خارج از کشور است و این بیشتر به دلیل بُعد مسافت و پایین بودن پینگ می باشد.

– اهمیت امنیت اطلاعات و موجود بودن آن در کشور (دسترسی آسان) ، مانند سایت های دولتی، شرکتهای خصوصی بزرگ :
معمولا در سایت های دولتی و مراکز بزرگ خصوصی (شرکتها) اطلاعات ملی و محرمانه وجود دارد، به این گونه سایت ها اکیداً توصیه می شود از سرور هایی استفاده کنند که موقعیت مکانی آنها در ایران (هاست ایران) است.

– دسترسی به سایتها در صورت بروز اختلال شبکه اینترنت کشور:
هنگام اختلال در اینترنت ایران معمولا شاهد کندی یا عدم دسترسی به سایتهایی که روی سرورهای خارجی قرار دارند خواهیم بود اما در صورتی که سایت بر روی سرور های محلی (داخل ایران) میزبانی شود سایت برای بازدید کنندگان ایران بدون هیچ مشکلی بازخواهد شد.

سرور مجازی یا وی پی اس VPS – Virtual Private Server چیست ؟
ادامه مطلب

 

2 – مواردی که باعث میشه به هاست خارج از ایران هم فکر کنیم

– کیفیت متوسط شبکه دسترسی به اینترنت :
دیتاسنتر های ایران توان رقابت چندانی با برخی از کشورهای پیشرفته قاره آمریکا و اروپا (فرانسه,آلمان,آمریکا,کاناداو …) را ندارند و از این نظر دیتاسنترها در نتیجه سرور های موجود در این قاره ها از کیفیت و شبکه با کیفیت تر و پرقدرت تری برخوردار هستند.

– میزان پایداری ( Up Time & Guarantee Services) پایین تر نسب به هاست خارج از ایران:
همانطور که در بالا ذکر شد متاسفانه در ایران کیفیت شبکه ای در حد کشور های پیشرفته نداریم که این عمل باعث کمی پایین آمدن میانگین آپتایم سرور ها و در نتیجه آپتایم وب سایت ها می باشد آپتایم شبکه در ایران می تواند بین 97.5 الی 99 درصد باشد. در سرور های هاست ایران تلاش نت به دلیل استفاده از یکی از معتبر ترین دیتاسنتر های خاورمیانه آپتایم سایت ها تا 99.9 درصد تضمین می شود.

– پهنای باند کمتر:

گرانی پهنای باند باعث شده میزان اختصاص یافته به سرویس های هاست ایران کمتر باشد.

 

  • شایان ذکر است کاربران سرورهای داخل ایران تلاش نت از کنترل پنل CPANEL استفاده میکنند.

 

»» هاست لینوکس خارج از ایران

 

1 – مواردی که باعث میشه به هاست خارج ایران (هاست فرانسه، هاست آلمان) روی آوریم:

– پهنای باند بسیار وسیع :
ارزان بودن پهنای باند (Bandwith) باعث شده سرویس های خارج از ایران مانند (آلمان، فرانسه) با پهنای باند بیشتری که در هاست های (هاست ارزان، هاست شرکتی، هاست سازمانی) تلاش نت مشخص است عرضه شود.

مدیریت ایجاد و حذف دیتا بیس - MySQL Database
ادامه مطلب

– قیمت ارزان تر :
به دلیل ارزان بودن سخت افزار در نتیجه قیمت سرور ها و همینطور ارزانی قیمت شبکه و پهنای باند در خارج از کشور قیمت سرویس های هاست خارج از کشور (هاست آلمان، هاست فرانسه) نسبت به پهنای باند و کیفیت شبکه ای که دارا می باشد ارزان تر از هاست داخل کشور می باشد.

– جایگاه بهتر در موتور های جستجو:
به دلیل بالاتر بودن سرعت لود صفحات در سرور های خارجی برای موتور های جستجو و عدم وجود سایت بر روی سرور های داخل ایران (موضوع تحریم) وب سایت های بر روی سرور های خارجی از رتبه و جایگاه بهتری برخوردار هستند. که البته این موضوع تنها حدود 10 درصد در موقعیت سایت در موتور های جستجو تاثیر دارد جایگاه سایت در صفحات موتور های جستجو بیشتر به وضعیت بهینه سازی یا به اصطلاح سئو (SEO) وب سایت شما مربوط می شود.

– امکان استفاده از کنترل پنل سی پنل:
به دلیل عدم وجود تحریم بر روی این سرور ها امکان نصب این کنترل پنل محبوب بدون هیچ مشکلی وجود دارد.

2 – مواردی که باعث میشه به هاست داخل ایران (هاست ایران) فکر کنیم

– خطر تحریم :
به دلیل فشار های سیاسی و اقتصادی بر کشور عزیزمان احتمال هرگونه تحریم از سمت کشور میزبان دیتاسنتر وجود دارد. البته تلاش نت ریسک این مسئله را در نظر گرفته است و به همین دلیل از وب سایت های کاربران به صورت روزانه در یک سرور در کشوری دیگر بک آپ گرفته و نگه داری می کند.

– سرعت دسترسی پایین تر به وب سایت نسبت به هاست ایران :
همانطور که عرض شد بُعد فاصله در سرعت لود سایت و دسترسی به اطلاعات بسیار حائز اهمیت است از این رو به دلیل پینگ بالاتر سرور های خارجی، سرعت دسترسی به اطلاعات نسبت به هاست ایران پایین تر می باشد. البته منظور از سرعت لود پایین تر این نیست که سایت ها بسیار کند لود شوند بلکه بر روی سرورهای هاست خارج تلاش نت از هارد پرسرعت و همینطور وبسرور آپاچی (Apache Best Performance)، لایت اسپید(Light Speed)، ان جی نیکس (Nginx) استفاده می شود که سرعت بالایی را ارائه خواهد کرد تنها منظور این است که نسبت به هاست ایران سرعت کمتری دارا می باشد.

جشنواره تابستانه تلاش نت (تابستان ۱۴۰۰)
ادامه مطلب

– عدم داشتن ثبات قیمت :
در صورت داشتن نوسان قابل توجه در بازار ارز امکان تغییر در قیمت این سرویس ها وجود دارد.

البته این درحالیست که تلاش نت افتخار دارد 5 سال قیمت های خود را حتی با وجود تغییر قیمت دلار و ارز تغییر نداده و قطعا حمایت های شرکای تجاری و مشتریان باعث این هم افزایی شده است.

 

تعدادی از نکات:

 فرقی نداره وب سایت شما در ایران میزبانی شود یا خارج از ایران، در هر جای دنیا قابل دسترسی است.
 برخی از کاربران به اشتباه گمان می کنند که سرویس هاست ایران تنها برای دامنه های ملی قابل استفاده می باشد، باید عرض شود که این تفکر کاملا اشتباه است و هر دو سرویس هاست ایران و خارج از ایران برای کلیه دامنه های ملی و بین المللی قابل استفاده می باشد.
 امکان انتقال سایت از هاست ایران به خارج و به عکس بدون هیچ مشکلی وجود دارد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟
دکمه بازگشت به بالا