سرور مجازی

سرور مجازی چیست؟

بگذارید ابتدا از مسائل ساده‌تر شروع کنیم. قبل از آنکه به سوال سرور مجازی چیست پاسخ دهیم و بدانیم سرور مجازی چه استفاده و نفعی برای ما دارد، ابتدا باید تعاریف ساده شروع کنیم.

سرور مجازی همانند یک کامپیوتر و رایانه‌ای است که همیشه روشن است و به اینترنت دسترسی دارد. میتوان به نوعی اسم آن را کامپیوتر همیشه آنلاین گذاشت!

به سرور مجازی وی پی اس هم گفته می‌شود وی پی اس یا VPS مخفف عبارت Virtual Private Server است به آن Virtual Machine یا ماشین مجازی هم گفته می‌شود.
سرور مجازی مثل هر رایانه دارای سیستم عامل است! یعنی شما میتونید روی آن ویندوز نصب کنید و یا از توزیع های لینوکسی استفاده نمایید!

معمولا روی سرور های مجازی ویندوز از ویندوز سرور ها (Windows Server) نصب می‌شود. .
شاید برای شما سوال شده باشد سرور مجازی چیست ؟ چرا اسم آن مجازی است؟

ماشین مجازی یا سرور مجازی بدلیل اینکه روی سرور های قدرتمند دیگری ساخته می‌شوند که به آنها سرور اختصاصی می‌گویند به همین دلیل سرور مجازی نام گرفته‌اند.

سرور اختصاصی ممکن است مثلا ۳۲ یا ۶۴ گیگ و یا بیشتر، رم داشته باشد! در حالیکه سرور مجازی ممکن است یک گیگ رم داشته باشد. پس احتمالا برایتان مشخص شده که سرور مجازی از سرور اختصاصی نشئت میگیرد.
هر سرور مجازی مثل هر رایانه دیگر یک یوزر و پسورد دارد که فقط افرادی که دسترسی دارند بتوانند به سرور دسترسی پیدا کنند.

در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت میکنیم. سرور مجازی چیست؟

کاربرد سرور مجازی

استفاده سرور مجازی
سرور های مجازی بدلیل دارا بودن پورت قوی برای کار های متفاوتی استفاده می‌شوند. عمده ترین استفاده سرور مجازی، هاست دانلود و میزبانی وب است
میتوان روی سرور مجازی سیستم عامل ویندوز همراه با وب سرور IIS و یا یک توزیع لینوکسی همراه با کنترل پنل دایرکت ادمین یا سی پنل نصب کرد و آن را به عنوان سرور دانلود و یا هاستِ سایت قرار داد.
استفاده سرور مجازی فقط به همینجا ختم نمی‌شود! هر نرم افزاری که نیاز دارد بصورت ۲۴ ساعته در حال کار باشد نیز یک سرور مجازی را می‌طلبد!

لایت اسپید (LiteSpeed) چیست؟
ادامه مطلب

حال شاید برای شما سوال شده باشید که پورت سرور مجازی چیست ؟ شاید برای شما جالب باشد که دانلود در سرور مجازی با پورت ۱۰۰۰ مگابیت سرعتی معادل ۱۲۵ مگابایت برثانیه را دارد!

این خودش برای کاربران داخل ایران یک رویا است! البته امیدواریم که روزی این آرزو به یک موضوع عادی تبدیل شود ولی فکرش را بکنید یک فایل ۱ گیگابایتی در عرض کمتر از ۱۰ ثانیه دانلود شود!

البته سرعت دانلود و زمان آن به موارد زیادی بستگی دارد و فقط پورت سرور در آن دخیل نیست و بدلیل طولانی نشدن مطلب فعلا از این موضوع گذر میکنیم و به موضوع بعد می پردازیم.

اتصال به سرور مجازی

اتصال به سرور مجازی (VPS)
بطور خلاصه در شبکه هر کامپیوتر یک شناسه دارد. چیزی که باعث شناخته شدن آن در شبکه می‌شود.

برای اینکه بتوانید به سرور مجازی خود متصل شوید ابتدا باید بدانید آیپی سرور مجازی چیست آیپی سرور مجازی معمولا آیپی ورژن چهار است.

یک عدد ۳۲ بیتی که بدین صورت است: ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ شما برای اتصال به سرور مجازی خود حتما نیاز دارید که بدانید آیپی سرور مجازی چیست.
اگر سیستم عامل سرور شما ویندوز باشد میتوانید با rdp که مخفف remote desktop protocol هست به سرور خود متصل بشید و همانند رایانه خود با آن کار کنید.
شاید برای شما سوال پیش‌آمده باشد که نحوه اتصال به سرور مجازی لینوکس چگونه است؟

اگر سیستم عامل آن یکی از توزیع های لینوکسی است باید از طریق SSH به آن متصل شوید. اگر روی رایانه خود از ویندوز استفاده میکنید و میخواهید به یک سرور لینوکسی متصل شوید باید از نرم افزار putty استفاده نمایید.

dns و انوع رکوردها
ادامه مطلب

ممکن است که برای شما سوال پیش‌‌آمده باشد که نرم افزار putty چیست؟ نرم افزار putty نرم افزاریست که روی سیستم عامل ویندوز نصب می‌شود و بوسیله آن میتوانید به محیط CLI و کامند لاین سرور مجازی لینوکس خود دسترسی پیدا کنید و دستورات را اجرا کنید.

در صورتی که سیستم عامل رایانه شما توزیع های لینوکسی باشند میتوانید داخل ترمینال جهت اتصال به سرور مجازی لینوکس خود این دستور را وارد نمایید:

 

ssh root@yourip
۱
ssh root@yourip
هر رایانه‌ای دارای یوزر و پسورد است. سرور های مجازی هم از این قاعده مستثنی نیستند. در سرور ویندوز یوزر administrator بیشترین دسترسی را دارد و در سرور های مجازی لینوکسی یوزر root است که حکمرانی می‌کند!

نحوه کار با vps

چگونگی کار با سرور مجازی
خب حالا چگونه با سرور مجازی خود کار کنیم؟ اگر سیستم عامل سرور مجازی شما ویندوز است، همانطور که پیش‌تر عرض شد میتوانید با Remote Desktop به آن متصل شوید و همانند رایانه خود (البته اگر از ویندوز استفاده میکنید) با آن کار کنید.
درصورتی‌که سیستم عامل سرور مجازی شما یکی از توزیع های لینوکسی مثل CentOS و Ubuntu و Debian و.. باشد باید بوسیله ssh به آن متصل شوید؛ در این روش شما باید با دستورات لینوکسی کاملا آشنا باشید و بتوانید دستورات لازم را بزنید.

یا میتوانید روی سرور مجازی لینوکس خود رابط گرافیکی نصب کنید و یک محیط گرافیکی داشته باشید.

مزیت این کار راحت تر شدن کار با سرور مجازی است منتها یک سروری که برای میزبانی سایت استفاده می‌شود بدلیل حفظ پایداری معمولا رابط گرافیکی نصب نمی‌شود.
البته کار با سرور مجازی آن هم محیط گرافیکی ممکن است با کمی مکث نیز همراه باشد و این به دلیل فاصله سرور تا رایانه شماست مثلا ممکن است سرور شما در کشور های خارجی مستقر باشد. البته گاهی هم این مکث ها و تاخیر ها بدلیل کیفیت پایین سرور مجازی است.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا