دامنه

دامنه، انواع آن، مالکیت و ثبت

همه چیز در مورد دامنه

دامنه و انواع آن ،نحوه ثبت دامنه

دامنه چیست؟

 

دامنه *domain* همان آدرس اینترنتی وب‌سایت شما است و مردم برای مشاهده سایت شما، آن را در نوار مرورگر خود وارد می‌کنند،که بسیار مهم است.

هر دامنه از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با  (.) یا  (-) از هم جدا شده‌اند و شامل دو بخش اصلی نام دامنه و پسوند هستند.بعنوان مثال talashnet.com یک ادرس دامنه است،  که شامل نام دامنه (Talashnet) و پسوند (.com) میباشد.

نام دامنه همان اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید،و پسوند معمولا با توجه به نوع فعالیت شما انتخاب می‌شود.

 

حق مالکیت معنوی دامنه

در اینباره باید بدانید حق مالکیت دامنه ها به صورت اولویت ثبت است یعنی هر شخصی که زود تر دامنه را ثبت کرده باشدآن را به خود اختصاص میدهد.

نکته قابل توجه دیگر این است که مالکیت دامنه ها دائمی نیست و به مدت زمان تعیین شده در ابتدای خرید دامنه بستگی دارد. پس از پایان اعتبار دامنه اگر شخص به هر دلیلی دامنه مورد نظر را تمدید نکند ،دامنه از دسترس شخص قبل خارج و شخص دیگری میتواند اقدام به ثبت این دامنه نماید.

هر دامنه در دنیا فقط متعلق به یک شخص خاص است. و شخص دیگری نمیتواند اقدام به ثبت آن نماید.

انواع دامنه

 

بصورت کلی انواع دامنه به موارد زیر دسته بندی میشوند :

دامنه های ایرانی
• دامنه های جنرال
• دامنه های جغرافیایی
• دامنه های اختصاصی
• دامنه های بیزنسی

همه این دامنه ها با استفاده از پسوند های مختف از هم مجزا میشوند که هرکدام نشان‌دهنده‌ی نوع فعالیت سایت شما است. از متداول‌ ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•Com

•ir

•Net

•Org

•ir

چگونه دامنه ثبت کنیم؟

 

اولین قدم برای ساخت سایت ثبت یک دامنه است، این دامنه میتواند نمونه ای مانند موارد زیر باشد:

  • .ir
  • .com
  • .net

روش ثبت هرکدام این دامنه ها با دیگری متفاوت است که در مطلب نحوه ثبت دامنه برای شما توضیح داده ایم، به طور مثال دامنهir دامنه ملی ایران است و برای ثبت این دامنه باید حتما شناسه ایرنیک دریافت کنید.

تمدید دامنه

 

زمانی که دامنه خود را ثبت میکنید ، تا مدت زمان خاصی دامنه در اختیار شما خواهد بود فرضا شما دامنه تان را بصورت یکساله خریداری کردید.

پس از گذشت یکسال باید نسبت به تمدید دامنه خود اقدام کنید در غیر اینصورت دامنه شما پس از مدتی (حدود یکماه) به طور کل از دسترس شما خارج و اصتلاحا آزاد میشود و اشخاص دیگری امکان ثبت آنرا پیدا میکنند.

در هر زمان حتی اگر دامین شما هنوز اعتبار دارد می‌توانید دامنه را تمدید نمایید.

با تمدید دامین به تعداد سال سفارش داده شده از تاریخ انقضا فعلی دومین به اعتبار آن افزوده می‌شود. به بیان دیگر تمدید زود هنگام دامین باعث از بین رفتن مدت زمان اعتبار باقیمانده نمی‌شود، و پس از انقضا اعتبار فعلی اعتبار بعدی القا میشود.

 

 

دامنه‌ چیست؟ تفاوت آن با URL
ادامه مطلب

 

 

معرفی دامنه و قوانین

 

دامنه در واقع همان آدرس سایت شماست همانطور که میدانید آدرس سایت ها (ip) ها به شکل عددی هستند و قابل خوانش دیجیتالی

حال شما فرض کنید آدرس سایت را با زبان انسان ها وارد میکنید در این حالت این ادرس به زبان کامپیوتر ها قابل خوانش نیست پس نیازمند ابزار هایی هستیم تا این دامنه را به صورت خوانا برای کامپیوترها در بیاورند که این عملیات توسط dns ها اتفاق می افتد، و درنهایت به ادرسی که مد مظرتان است وارد میشوید.

قوانین دامنه ها به این صورت است که مالکیت دامنه فقط به یک شخص در دنیا تخصیص میابد .و پس از آن هیچکس قادر به ثبت آن دامنه نخواهد بود مگر در صورتی که صاحب قبلی دامنه بعد از پایان اعتبار دامنه به هر علتی از تمدید دامنه امتنا کند.

 

 

irnic چیست؟

 

برای ثبت دامنه‌های ملی استفاده می‌شود، زیر نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادین یا مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران فعالیت دارد، ثبت تمامی دامنه‌های ملی زیر نظر ایرنیک باید انجام و اطلاعات توسط ایرنیک تایید شود.

 

بصورت کلی سازمانی است که وظیفه بررسی و تشخیص هویت و همچنین جلوگیری از سو استفاده های احتمالی از برند های معروف و ثبت شده را دارد.

 

 

DNS دامنه چیست؟

 

وقتی شما وب سایتی را ایجاد می‌کنید، برای ثبت دامنه آن باید نامی را مشخص کنید که به سایت شما اشاره کند. این نام به کمک DNS به IP تبدیل شده و در فضای اینترنت شناسایی می‌شود.

 

بصورت کلی به وسیله دی ان اس می توانید دامنه خود را به هاست یا وبلاگ خود متصل نمایید ، توسط دی ان اس می توانید مشخص کنید که این دامنه باید به کدام سرور متصل شود.

 

پیشنهاد میکنیم در خصوص شناخت dns و انواع آن مطلبی را که در این خصوص برایتان اماده کردیم مطالعه کنید…

 

نحوه انتقال مالکیت دامنه

 

گاها پیش می آید بعد ثبت یک دامنه اقدام به فروش و یا خرید دامنه مینمایید،تغییر مالکیت دامنه بسیار ساده است زیرا
برای تغییر مالکیت یک دامین تنها باید اطلاعات Whois، هم چنین نام کاربری و رمز عبور را را از طریق account manager تغییر داد. البته لازم به ذکراست انتقال دامنه های ملی و بین المللی متفاوت میباشد که هر کدام را به اختصار بیان میکنیم.

نحوه انتقال مالکیت دامنه های آی آر در سایت ایرنیک
ادامه مطلب

 

نحوه انتخاب نام دامنه

 

برای انتخاب نام دامنه متناسب با کسب و کارو حرفه شما، مواردی وجود دارند که در صورت رعایت میتوانید بهترین نام دامنه را انتخاب کنید.

نام دامنه ارتباط مستقیمی با میزان بازدید و در نهایت رشد سایت وکسب و کار شما و درکل سئوی سایت شما دارد پس انتخاب نام دامنه مناسب اولویت اول ساخت یک سایت است.

 

 

 Park domain چیست؟

 

به مجموعه فرایندی که شما انجام می‌دهید تا یک دامنه را به یک دامین دیگر متصل کنید و محتوای دامنه دوم را به Domain اول هم اختصاص دهید.

پارک دامین به زبان ساده یعنی تنظیمات به گونه ای انجام میشود که در آدرس مرورگر نام دامنه ای را وارد میکنیم و به سایتی با ادرس دیگر ارجاع داده میشویم.

این تنظیمات برای یک یا چندین دامنه میتواند تعریف شود یعنی میتوانیم چندین پارک دامین داشته باشیم.

 

 

Add on domain چیست؟

 

ADD ON Domain  در سی پنل ابزاری است که با استفاده از آن می توانید دامنه جدیدی را به هاست خود اضافه نمایید، یک پوشه به آن دامنه اختصاص دهید و یک سایت جدید روی هاست خود علاوه بر سایت اصلی راه اندازی نمایید برای هر دامنه که در قسمت Add on Domain اضافه شود، در فضای سایت‌تان شاخه (پوشه)ای با همان نام دامنه ایجاد می‌گردد که می‌توانید فایل‌های مربوط به آن سایت را در آن قسمت قرار دهید.

قبل ازین مرحله باید DNS های مربوط به دامنه را تنظیم کنید!

 

 

Sub domain چیست؟

 

ساب دامین زمانی کاربرد خواهد داشت که شما قصد دارید مطالب دیگری که متفاوت از مسیر سایت شما هستند را در سایتتان قرار دهید،میخواهید قالب و سبک متفاوتی داشته باشید و به نوعی قصد طراحی یک سایت جدید را دارید و در عین حال میخواهید آدرس سایت شما در موتور جستوجو همان آدرس قبل و بدون تغییر باشد.

ساب تاثیرات ساب دامین بر سئوی سایت اینگونه است که هم میتواند بی تاثیر در سئوی سایت شما باشد و هم میتواند اثرمنفی روی آن بگذارد!حالا میپرسید چگونه؟طبق الگوریتم های گوگل اگر ساب دامین شما با مطالب سایتتان نامرتبت باشد میتواند اثر منفی رو سایت اصلی شما داشته باشد.

 

تنظیم ssl دامنه

 

HTTPS که مخفف (Hypertext Transfer Protocol Secure) است، پروتکلی است موازی با HTTP با این تفاوت که سطح امنیت آن به مراتب از پروتکل HTTP بیشتر است.برای تغییر http به https باید گواهی ssl فعال سازی شود.

فعال سازی گواهی ssl و در نهایت افزایش امنیت سایت شما در بررسی های گوگل در مبحث سئو بسیار اهمیت دارد .

زیرا اگر به طور مثال شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید،کاربران برای آنکه به سایت شما اطمینان بیشتری داشته باشند به فرم نام دامنه شما توجه میکنند که همین مورد خود تایید دیگری برای اهمیت این گواهی میباشد.

شما هم میتوانید بصورت دستی گواهی را برای سایت خود فعال کنید.

آموزش فعالسازی گواهی ssl از طریق cpanel برای برخی افراد تنظیمات مشکل است، از این رو میتوانید سفارش فعال سازی گواهی ssl را در تلاش نت ثبت کنید تا ما این گواهی را بصورت آنی برای شما فعال کنیم.

 

جهت اطلاع از نحوه فعال سازی گواهی ssl کلیک کنید…

 

 

قیمت حدودی دامنه

 

همانطور که میدانید شرکت های هاستینگ مختلفی در مبحث ارائه دامنه به کاربران فعالیت میکنند.از این رو قیمت مصوب هر شرکت متفاوت میباشد در جدول زیر بازه قیمتی انواع دامنه بصورت حدودی بیان شده است.با مشاهده قیمت ها به این نتیجه خواهید رسید که ما در تلاش نت بهترین خدمات را با کمترین قیمت ارائه میدهیم.

جهت مشاهده قیمت های دامنه ارزان کلیک کنید.

(توجه داشته باشید قیمت ها مربوط به تاریخ فعلی که این مطلب نوشته میشود میباشد و ممکن است زمانی که شما به مطالعه این بخش میپردازید قیمت ها دچار تغییر شده باشند)

Ir  ۱۲۰۰۰    الی    ۱۷۰۰۰
Com  ۲۳۰۰۰۰   الی   ۲۷۰۰۰۰
Net  ۲۴۰۰۰۰   الی   ۳۵۰۰۰۰
Org  ۳۵۰۰۰۰   الی   ۳۵۲۰۰۰
Biz  ۳۹۰۰۰۰   الی   ۵۰۱۰۰۰
Info  ۳۹۰۰۰۰   الی   ۵۳۲۰۰۰
Ac.ir  ۱۲۰۰۰     الی    ۲۵۰۰۰
Org.ir  ۱۲۰۰۰     الی    ۲۵۰۰۰

و…

برای مشاهده قیمت و خرید دامنه ارزان تلاش نت کلیک کنید.

 

آیا دامنه در سئوی سایت تاثیر دارد؟

 

سئو مجموعه عملیات و روش ها برای تغییر استراتژیک وب سایت است که در جهت بهبود رتبه سایت و نمایش آن در نتایج جستجو طبیعی انجام میگیرد. ،برای همین منظور طبق الگوریتم های گوگل بررسی و رتبه بندی سایت را انجام میشود پس رعایت یکسری موارد برای صدر قرار گرفتن سایت الزامی است.یکی ازین موارد انتخاب نام دامنه مناسب است.

تاثیرنام دامنه برسئو بسیار زیاد است و یکی از موارد مهم انتخاب نام دامنه مناسب است،زیرا تاثیر مستقیم روی رشد کسب و کار شما دارد.نکاتی را باید رعایت کنید که به طور کامل آنهارا شرح دادیم.

 

 

 سرویس whois

 

Whois («هو ایز» تلفظ می‌شود) اطلاعات whois در اصل نشان دهنده‌ی مشخصات صاحب یک دامنه است.این مشخصات از سمت رجیسترر (شرکت ثبت کننده دامنه) بصورت عمومی قابل نمایش است. هدف از نمایش این اطلاعات دسترسی کاربران به صاحب دامنه می‌باشد.

اما اخیرا (در سال ۲۰۱۸) به دلیل سو استفاده از این اطلاعات قوانین GDPR وضع شد که بسیاری از اطلاعات شخصی را مخفی نگه می‌دارد.
اطلاعات هویز همان اطلاعاتی است که هنگام ثبت دامنه در ایرنیک وارد می‌کنیم. این اطلاعات باید به صورت دقیق و صحیح وارد شود. در غیر این صورت رجیستررها فرآیند ثبت دامنه را کنسل کرده و یا دامنه را در حالت ClientHold قرار می‌دهند. همچنین این اطلاعات برای رجیسترر ایرانی (ایرنیک) نیز بسیار مهم و ضروری است و باید به صورت کاملا صحیح وارد شود.

لازم به ذکر است جهت مشاهده هویز دامنه مورد نظرتون میتونید از طریق صفحه اول تلاش نت اقدام کنید⭐https://talashnet.com/
همچنین از طریق ربات هویز تلاش نت هم میتوانید به هویز دامنه دسترسی داشته باشید.

بات هویز تلاش نت در تلگرام به ادرس 😕 @yourdomain_bot ?

سرویس into dns

 

کاربرد DNS به منظور تبدیل نام سایت به آیپی آدرس و اتصال به سرور مربوطه میباشد.

روند کار dns به این صورت است که هر dns برای آن که آیپی جدیدی را شناسایی کند آن را از dns مادر (بالادستی)خود میپرسد.و این روند کمی طول میکشد (بین ۱ تا ۷۲ ساعت)گاهی هم مشکل سایت شما میتواند بر اثر قطعی ارائه دهنده سرویس باشد،حال اگر بخواهید بدانید مشکل سایتتان در چیست؟ بررسی از طریق intodns.com گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

با مراجعه به این سایت و وارد کردن نام دامنه در کادر وسط و زدن دکمه report گزارشی از عملکرد dns های دامنه وارد شده دریافت میکنید. برخی از خطاهای زرد یا قرمز رنگ به عنوان خطا حساب نمیشود و مشکلی در عملکرد سایت شما به وجود نمی‌آورد اما اگر تعداد خطاهای زرد یا قرمز زیاد است موضوع را با پشتیبان هاستینگ خود مطرح نمایید تا سایت شما را مورد بررسی قرار دهند و علت بروز مشکل برطرف شود.

 

 

چرا باید از تلاش نت دامنه بخرم؟

 

قطعا شما و همه عزیزانی که قصد دریافت خدمات از شرکت های هاستینگ را دارید به دنبال بهترین خدمات و درعین حال مطابق با بودجه خودمیگردید.مفتخریم که در تلاش نت با پشتیبانی ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات با ارزان ترین نرخ در بین همکاران هستیم خدمات ما:

  • دامنه ارزان
  • هاست ارزان
  • هاست پر سرعت
  • سرور مجازی
  • سرور بورس با سرعت بالا
  • طراحی سایت و سئو
    و…

 

با پیوستن به خانواده بزرگ تلاش نت از خدمات و پشتیبانی ۲۴ ساعته بهره مند شوید.

خانواده بزرگ تلاش نت از حضور شما به گرمی استقبال میکند ، درکنار شما هستیم.

https://talashnet.com/
4/5 - (2 votes)
دکمه بازگشت به بالا