استارتاپ و کارآفرینی

14 فیلم ویژه کارآفرینان که هر کارآفرینی باید ببیند

در روزهایی که با اومدن ویروس کرونا ساعات بیشتری را در خانه هستیم دیدن فیلم های این لیست خالی از لطف نیست.

شبگرد (Nightcrawler۲۰۱۴)

فیلم سینمایی شبگرد
فیلم سینمایی کارآفرینی شبگرد

 

اولین فیلم کارآفرینی یکی از جنجالی‌ترین و هیجان ‌انگیزترین فیلم‌های زمان خود. البته خیلی هم از زمان اکران آن نمی‌گذرد . «لوئیس بلوم» که در پیدا کردن شغل درمانده شده است؛ یک شب با یک خبرنگار حوادث مواجه می شود که از صحنه‌های تصادف و جرم و جنایت در لس آنجلس فیلمبرداری می‌کند و آنها را به شبکه‌های اخبار تلویزیونی می‌فروشد. او تصمیم می گیرد این حرفه را دنبال کند. اما در نهایت برای پیدا کردن خبرهای پر سر و صدا دست به کارهای غیرعادی می زند. «شبگرد» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد.

 

شبکه‌ی اجتماعی(The Social Network ۲۰۱۰)زندگی نامه موسس فیسبوک

شبکه اجتماعی فیلمی درام به کارگردانی دیوید فینچر محصول سال ۲۰۱۰ ایالات متحده آمریکا است. این فیلم بر اساس کتابی با نام ”میلیاردر های تصادفی“ نوشته بن مزریک ، ساخته شده است و در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، جایزه اسکار برای بهترین تدوین فیلم و بهترین موسیقی اوریژینال شد. در یک شب پاییزی سال ۲۰۰۳، یکی از نوابغ کامپیوتر دانشگاه هاروارد بنام مارک زاکربرگ، پشت کامپیوترش می نشیند و شروع می کند به کار کردن روی یک ایده‌ی جدید. طرحی که از اتاق خوابگاهش آغاز شده، بزودی تبدیل به یک شبکه اجتماعی جهانی، و یک انقلاب در ارتباطات می شود. بعد از گذشت شش سال، مارک زاکربرگ با ۵۰۰ میلیون دوست، جوانترین میلیاردر جهان است.

در جستجوی خوشبختی(The Pursuit of Happyness  ۲۰۰۶)

“هیچوقت تسلیم نشو” شعار اصلی این فیلم است. این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده. یکی از بهترین فیلم های کارآفرینی انگیزشی و همچنین یکی از بهترین فیلم‌هایی که تا به حال دیده‌ام. این فیلم بر اساس یک کتاب ساخته شده است، کتابی که شامل خاطرات شخصیت اصلی داستان است.(فروش این کتاب به قدری بود که تصمیم به ساخت فیلم آن گرفتند) بازی بی نظیر پدر و پسر در این فیلم همچنین میزان احساسات فیلم را چندین برابر کرده. این فیلم در مورد زندگی کارآفرینی است که تقریبا تمام دارایی خود را از دست داده و در این بین سرپرستی پسر خردسال خود را هم یکی از وظایف اوست، اما او در این موقعیت دست از تلاش بر نمی‌دارد و برای رویای خود همواره می‌جنگد.

شیطان پرادا می‌پوشد(The Devil Wears Prada ۲۰۰۶)شیطان پرادا می‌پوشد(The Devil Wears Prada ۲۰۰۶)

این فیلم شما را برای دنبال کردن شغل رویایی‌تان و تلاش برای بدست آوردن آن تشویق می‌کند. در «شیطان پرادا می‌پوشد» دختری به نام اندی ساچز (آن هاتاوی) که تازه در رشته روزنامه‌نگاری فارغ‌التحصیل شده، معاون سردبیر پرنفوذترین مجله مد نیویورک به نام Runway می‌شود، به این امید که بعد از یک سال کار در این مجله بتواند به طور جدی به روزنامه‌نگاری بپردازد و در نشریه‌ای مانند نیویورکر کاری دست و پا کند. شغلی که از سر خوش شانسی یا ذکاوت به چنگ آورده، چیزی است که میلیون ها دختر هم سن و سال او آرزویش را دارند: دستیاری خانم میراندا پریستلی (مریل استریپ) که دست کمی‌ از یک امپراتور نداشته و همه، از زیردستان گرفته تا اهالی صنعت و حتی رقبا، از او حساب می‌برند.

مهارت دوم و سوم ICDL (تدریس شده در جلسه دوم دانشگاه هرمزگان)
ادامه مطلب

 

غول‌های سیلیکون ولی(Pirates of Silicon Valley ۱۹۹۹)

ساخت این فیلم هم الهام گرفته از زندگی موسسان اپل و مایکروسافت است، دو غول تکنولوژی که از زمین‌های خاکی کارشان را آغاز کردند و در نهایت به موفقیتی بی نظیر دست پیدا کردند. هر دوی این افراد یعنی استیو جابز و بیل گیتس از صفر آغاز کردند و این فیلم روایت این داستان را به خوبی بیان می‌کند و به جزئیات می‌پردازد و همچنین رقابت بین این دو کارآفرین را هم به تصویر کشیده. شاید یکی از دلایل قرار گیری این فیلم در این لیست باز هم ایمان به رویاها باشد، قضیه‌ای که در تمامی موارد ذکر شده تا به اینجا به قوت خود باقی مانده. این فیلم شامل نکاتی تاثیرگذار در موفقیت این دو اسطوره است که هر کارآفرینی هنوز هم به دنبال این نکات هستند.

مانیبال(Moneyball ۲۰۱۱)

برای دیدن این فیلم حضور برد بیت به عنوان مدیر یک تیم بیس بال کافی است. ماجرا از این قرار است که این باشگاه سرمایه‌ای ندارد تا برای بازیکنان خود هزینه کند، اما بیل(برد پیت) دست از تلاش نمی‌کشد و برای باقی ماندن در این رقابت دست به راه‌های جدیدی می‌زند، این فیلم الهام بخشی برای پشتکار فراوان است، پشتکاری خستگی ناپذیر. این فیلم یکی از جذاب‌ترین فیلم های کارآفرینی است که نشان می‌دهد که چطور یک کارآفرین می‌تواند با بودجه کم اما انتخاب راهی درست به موفقیت دست پیدا کند.

پدر خوانده(The Godfather ۱۹۷۲)

هرچقدر هم از این اثر هنری تعریف کنیم باز هم کم است. Godfather جز ده فیلم برتر دنیا شناخته شده است که دیدن آن به همگان توصیه می‌شود و بی شک در لیست دوستداران فیلم با آن مواجه خواهید شد. داستان فیلم در مورد رشد و رونق پیدا کردن یک تجارت خانوادگی است که در نهایت به یک باند بزرگ خلافکاری تبدیل می‌شوند که در این راه با مخالفان بسیار زیادی مبارزه می‌کنند. شاید یکی از نقاط قوت این فیلم همین شعار مبارزه باشد، مبارزه در قبال ایده‌ها و آرزوهایی که نمی‌خواهیم فقط آرزو بمانند. این فیلم در میان فیلم های کارآفرینی در الهام بخشی بی نظیر است برای کسانی که می‌خواهند همیشه بهترین بمانند.(البته ممکن است در این فیلم به کارهای غیر قانونی روی آورده باشند اما شما فقط تلاش در این راه را در نظر بگیرید) یکی از بهترین دیالوگ‌های این فیلم شاید این باشد: “مردی که برای خانواده خود وقت صرف نمی‌کند، یک مرد واقعی نیست.”

استارت آپ چیست؟
ادامه مطلب

فیلم های کارآفرینی: وال استریت(Wall Street ۱۹۸۷)

این فیلم در رابطه با کسب و کار و حرص و طمع در مال اندوزی است. داستان سهامدار جوان جاه طلبی که برای بدست آوردن قدرت در بازار دست به انجام کارهایی می‌زند که دیگران جرات انجام آن را ندارند حتی سرمایه گذاران با تجربه. او در این راه بسیار خطر کرده و هیچ ترسی از انجام معاملات با افراد کله گنده را ندارد به قولی سرش برای بازاری خطرناک درد می‌کند. در دیدن این فیلم نیازی نیست به حرص و طمع این جوان توجهی داشته باشید این ویژگی فقط فیلم را دیدنی تر می‌کند. کافی است به تلاش او در این راه و ریسک پذیری او توجه کنید.

همشهری کین(Citizen kane)

محصول سال ۱۹۴۱ است اما تا به امروز یکی از بهترین های لیست فیلم های کارآفرینی بوده است. در مورد این فیلم توصیه می کنم حتی اگر کارآفرین نیستید یا نمی خواهید هرگز باشید، دیدن آن را از دست ندهید. فیلم فوق العاده ای که احتمالا میخکوبتان خواهد کرد. فیلم در مورد روزنامه نگاری ثروتمند و با نفوذ است که برای رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر در تلاش است. او همه زندگی اش را وقف رسیدن به پول می کند اما در نهایت متوجه می شود که هدف او در زندگی پول نبوده و از زندگی خود راضی نیست. بهترین نکته ای که از این فیلم می آموزید این است که همه چیز پول و کسب موفقیت نیست. باید به سایر بخش های زندگی هم توجه داشته باشید.

دیگ بخار(Boiler Room ۲۰۰۰)

دیگ بخار یکی از فیلم های کارآفرینی الهام گرفته از فیلم wall street است اما در درون خود داستانی متفاوت را به نمایش می‌کشد. در هنگام تماشای آن باید اجازه دهید فیلم بر شما غلبه کند و در شما نفوذ کند. این فیلم حس و حال راه اندازی تجارت خودتان را به شما منتقل می‌کند و حس استقلال به شما می‌دهد، همچنین در تمام فیلم به این موضوع اشاره می‌شود که نباید در این راه از نظر اخلاقی فاسد شد و به اعتقادات خود باید پایبند بمانید، همچنین این فیلم انگیزه شما را چندین برابر خواهد کرد.  داستان فیلم زندگی مردی را روایت می‌کند که از نظر مالی و شغلی غنی است اما به یکباره تمامی دارایی خود را از دست می‌دهد و دوباره تلاش می‌کند از صفر شروع کند و دوباره به اوج برسد. این فیلم همچنین روحیه شکست ناپذیر و تلاش مستمر را در خود جای داده.

مهارت اول ICDL (جلسه اول تدریس دانشگاه هرمزگان)
ادامه مطلب

اگه میتونی منو بگیر(Catch me if you can  ۲۰۰۲)

این فیلم بر اساس یک داستان کاملا واقعی است، کلاهبرداری که در دنیای واقعی اتفاق افتاده. در مورد مرد جوانی که به زیرکی با جعل اسناد و جا زدن خود در شغل‌های متفاوت به موفقیت و ثروت می‌رسد. حال چه قانونی بوده یا نه اما Frank Abagnale که نقش او را دیکاپریو بازی کرده است یکی از بهترین‌های فیلم های کارآفرینی زمان خود بوده که با هوش و ذکاوت خود به موفقیت دست پیدا کرد. تماشای آن را از دست ندهید.

جوی(joy ۲۰۱۵)

این فیلم بر اساس زندگی یک زن کارآفرین ساخته شده است که از یک زن معمولی به یکی از بزرگترین کارآفرینان زمان خودش تبدیل می‌شود. داستان این فیلم در واقع زندگی جوی منگانو را روایت می‌کند. همچنین جنیفر لارنس به جای شخصیت اصلی داستان نقش آفرینی می‌کند که الحق به زیبایی هم این نقش را بازی کرده است. جدای از بازی زیبای جنیفر لارنس و کارگردانی دیوید او. راسل موضوع این فیلم هم بحث برانگیز است. داستان در باره‌ی یک کسب و کار خانوادگی است. جوی با تلاش خود و همچنین تشویق اطرافیانش به مدیر این کسب و کار تبدیل می‌شود و در واقع می‌توان گفت از فرش به عرش می‌رسد و در این بین خانواده خود را هم سهیم کرده است. این فیلم را هم به لیست خود اضافه کنید.

بنیان‌گذار(The Founder ۲۰۱۶)

این فیلم به داستان شکل گیری امپراطوری بزرگ غول خوشمزه دنیا یعنی مک دونالد می‌پردازد. این فیلم نشان می‌دهد که چطور یک فروشنده ساده کسب و کار برادران مک دونالد را به یکی از بزرگترین کسب و کارهای دنیا تبدیل می‌کند. در واقع در این فیلم فرد زیرکی به اسم رِی که نقش آن را مایکل کیتون بازی کرده است یک فروشنده ساده دوره گرد است که به طریقی با برادران مک دونالد آشنا می‌شود و متوجه می‌شود که همبرگر فروشی آن‌ها با دیگر همبرگر فروشی‌ها متفاوت است و قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار بزرگ را هم دارا است.

 

ممنون که سیگار می کشی(Thank you for smoking)

حضور این فیلم در لیست فیلم های کارآفرینی قطعی است. فیلم روایتگر داستان فردی است که علاوه بر کارآفرینی، بسیار با هوش و زرنگ هست و روش های جدیدی برای فروش خود خلق می کند. نیک نیلر در این فیلم به صورت بسیار خلاقانه ای با استدلال و دلیل از صنعت سیگار و تنباکو دفاع می کند. با دیدن این فیلم شما متوجه می شوید که مدیریت بحران، روابط عمومی و فنون مذاکره تا چقدر می توانند در کسب وکار شما تاثیرگذار باشند.

5/5 - (1 vote)
دکمه بازگشت به بالا