دامنه

معرفی دامنه های جنریک

معرفی کامل دامنه های جهانی بدون محدودیت

دامنه های بدون محدودیت جهانی

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

دامنه های جنریک

 

در حالت کلی  پنج دامنه جنریک داریم که در ادامه به بررسی هرکدام میپردازیم.:

  • Com
  • Org
  • Net
  • Info
  • biz

خرید دامنه ارزان تلاش نت

 

  1. Com

 

تاریخچه:

 

در سال ۱۹۸۵ به عنوان یکی از اولین پسوند های TLD معرفی شد. در این سال بود که تصمیم گرفته شد از نام دامین در اینترنت استفاده شود. پسوند com با هدف انتخاب برای وبسایت های تجاری یا commercial انتخاب شد اما بطور بسیار شگفت انگیزتری وارد دنیای دیجیتال مردم شد.

اولین دامنه com. در ۱۵ مارس ۱۹۸۵ توسط شرکت کامپیوتری سیمبولیکس و با آدرس Symbolics.com به ثبت رسید. پیش از آن اینترنت یک شبکه بین دانشگاهی بود که دانشجویان و متخصصین کامپیوتر جهت انجام تحقیقات و برقراری ارتباطات استفاده می کردند و به مرور زمان تعداد این موسسات و به تبعیت از آن تعداد افراد استفاده از اینترنت افزایش پیدا کرد.

با افزایش استفاده کنندگان و افراد متصل به این شبکه نیاز به نوعی ساماندهی احساس شد. Jon Postel و همکارانش افرادی بودند که طرح ریزی شبکه اینترنت را در این سالها انجام دادند و حاصل آن چیزی است که ما امروزه شاهد آن هستیم.

این گروه در سال ۱۹۸۴ نیاز به وجود دامین ها را حس کردند و برنامه ریزی های آنها منجر به تولد com شد. ابتدا قرار بود پسوند cor برای سایت های corporation ها معرفی شود اما در نهایت گزینه com تایید و استفاده شد.

 

کاربرد:

 

هر شخص یا نهادی مجاز به ثبت نام است. اگرچه در ابتدا برای استفاده نهادهای تجاری انتفاعی در نظر گرفته شده بود ، اما به دلایل مختلف این TLD اصلی نام دامنه شد و در حال حاضر توسط همه انواع نهادها از جمله سازمان های غیرانتفاعی ، مدارس و افراد خصوصی استفاده می شود.

 

ثبت دامنه ارزان com در تلاش نت

لیست قیمت انواع دامنه
ادامه مطلب

 

  1. Org

تاریخچه :

 

دامنه org یک دامین مرتبه اول یا General Top Level Domain است که همزمان با دامنه‌های  .com و .net در سال ۱۹۸۵ معرفی شد.

همانطور که می‌دانید مرکز کنترل و مدیریت تمام دامنه‌های جهان موسسه ICANN آمریکاست  Verisign نیز یکی از اپراتورهای آیکان و شرکت Public Interest Registry زیر مجموعه‌ی وریساین است که از سال ۲۰۰۳ ثبت و کنترل دامین org را در اختیار گرفت.

همین شرکت در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که .org اولین دامنه‌ای است که DNS Zone خود را با DNSSEC سینک یا تنظیم کرده است و صحت مبدا و مقصد DNS آن مورد تائید است.

اولین دامین ثبت شده با این پسوند مختص شرکت میتر بود که دامین MITER.org را خریداری کرد. در سال ۲۰۱۲ تعداد دامین‌های ثبت شده با این پسوند به بیش از ۱۰ میلیون رسید و به عنوان سومین GTLD جهان قد علم کرد.

اکنون بسیاری از کشورها این پسوند را به عنوان دامین سطح دوم خود در کنار پسوند کشورشان استفاده می‌کنند و برای ثبت آن قوانینی وضع کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ شرکت Public Interest Registry رجیستراری دامین .org را به شرکت Ethos Capital واگذار کرد.

 

کاربرد:

 

Org مخفف کلمه‌ی organization به معنای ارگان، سازمان و تشکیلات است.

ثبت دامنه .org با اینکه برای عموم آزاد است اما معمولا توسط سازمان‌های خصوصی تجاری و غیر تجاری، سازمان‌های غیر انتفاعی، سازمان‌های آموزشی، پروژه‌های متن باز نرم افزاری، سازمان‌های زیست محیطی، انجمن‌ها و سازمان‌هایی که واجد شرایط دامنه‌های دیگر نبوده‌اند؛ انجام می‌پذیرد.

 

 

 

  1. Net

تاریخچه:

 

net. یکی از دامنه های سطح بالا می باشد که در سال 1985 مورد استفاده قرار گرفت.

قبل از آن، از اینترنت بیشتر برای پروژه های دانشگاه ها و دانشمندان استفاده می شد اما با گذشت زمان افراد بیشتری از این شبکه استفاده کردند و به همین دلیل مدیریت آن نیز سخت تر شد. در این زمان که مدیریت و سازماندهی شبکه به مشکل برخورد

مخفی کردن اطلاعات whois
ادامه مطلب

فردی به نام Jon Postel به همراه همکارانش در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی USCIS سعی کردند که این مشکلات را برطرف کنند.Jon postel و همکارانش بیانیه ای در این زمینه دادند و با دادن راهکار هایی تلاش هایی برای حل این مشکل کردند.

این بیانیه زمینه را برای ایجاد دامنه net. و پنج دامنه ی سطح بالای دیگر ایجاد نمود و باعث شد که اینترنت به شکل امروزی در بیاید و همه بتوانند از آن بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.

 

کاربرد:

 

.netیک TLD باز است. هر شخص یا نهادی مجاز به ثبت نام است. در اصل برای استفاده از دامنه هایی که به شبکه توزیع شده رایانه ها یا سایت هایی که به عنوان پورتال مجموعه ای از وب سایت های کوچکتر عمل می کنند ، استفاده می شود.

 

  1. Info

تاریخچه:

 

دامنه  info. از واژه ی information به معنای اطلاعات گرفته شده است که یکی از دامنه های سطح بالا محسوب می شود.

این دامنه با هدف کمتر کردن بار و ترافیک دامنه ی .com در سال 2000 مورد استفاده قرار گرفت. دامنه info. از بین 7 دامنه ی جدید دیگر با ثبت 5.2 میلیون نام دامنه موفق ترین به حساب می آید.

به علت این که اسامی این دامنه ساده تر می باشد افراد آن را بهتر به خاطر می سپارند و در واقع همین موضوع یکی از دلایل محبوبیت و موفقیت این دامنه به حساب می آید.

info   یک دامنه ی بدون محدودیت است و به همین دلیل هر شخصی می تواند با هر هدفی دامنه ی سطح دوم را تحت دامنه info  مانند دامنه های زیر بدست آورد:

 

  • .com
  • .org

 

در واقع دامنه  info. تنها دامنه ی سطح بالا محسوب می شود که برای استفاده ی نامحدود ایجاد شده است.afilias  اپراتور رجیستری دامنه ی info می باشد که در بازاریابی نیز مهارت بالایی دارد.

انتخاب نام دامنه فارسی برای فارسی زبانان
ادامه مطلب

مدیریت دامنه info. از ابتدای تاسیس این دامنه توسط afilias انجام شده است و این اولین دامنه gTLD در سال 2003 بود که از دامنه های بین المللی پشتیبانی کرد.

هرچند که برخی افراد با وجود این که علامت تجاری معتبری ندارند با ترفند ها و تقلب هایی دامنه ی خودشان را ثبت کرده اند.

کاربرد:

ثبت این دامنه برای همه آزاد است ، عموما برای شرکت های اینترنتی ارائه دهنده خدمات استفاده میشود.

 

  1. BIZ

 

تاریخچه:

هدف اولیه از ساخت این دامنه این بود که تقاضاهای زیاد برای دامنه com را از بین ببرد و بتواند یک گزینه مناسب جایگزین برای تاجرانی که قصد راه اندازی سایت برای تجارت خود را دارند ایجاد کند.

هیچ قانونی برای ثبت این دامنه وجود نداشت به جز این که افرادی که اقدام به ثبت آن می‌کنند تنها باید در موارد تجاری از آن استفاده کنند.

این دامنه نیز مانند بسیاری از برنامه‌های جدید gTLD که توسط ICANN تایید شده بودند در سال 2001 میلادی ایجاد شد. وظیفه مدیریت این دامنه در حال حاضر به شرکت NeuStar واگذار شده است.

 

کاربرد:

دامنه biz یک دامنه سطح بالا است که برای تاجران طراحی و ایجاد شده است. این دامنه به صورت انحصاری توسط شرکت Neustar مدیریت می‌شود و تمامی عملیات‌های ثبت دامنه نیز توسط این شرکت انجام می‌شوند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه تقریبا 2.2 میلیون نفر در کل دنیا اقدام به ثبت این دامنه برای کسب و کار خود کرده‌اند.

استفاده از این دامنه برای وب سایت به کاربران شما نشان می‌دهد که شما به صورت تخصصی در زمینه تجارت فعالیت دارید. اگر شما نگاهی به وب سایت‌هایی که از این دامنه استفاده کرده‌اند بیندازید احتمالا شما هم به افرادی می‌پیوندید که از این دامنه استفاده می‌کنند.

 

خرید دامنه جنرال ارزان از تلاش نت

 

 

 

4.7/5 - (3 votes)
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا