دامنه

لیست دامنه های اینترنتی ایران

معرفی انواع دامنه های ایرانی +کاربرد

دامنه های ایرانی

همانطور که در جریان هستید دامنه های ملی ایران ir هستند و ثبت آنها حتما باید از طرف ایرنیک تایید شود و در صورت نیاز مدارک لازم برای ایرنیک ارسال شود.

بد نیست بدانید که اگر فعالیت شما مخاطب جهانی ندارد و مخاطبان سایت شما افراد مقیم ایران هستند دامنه ir بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

 

آموزش ثبت دامنه های ملی

این دامنه دارای زیر مجموعه هایی است که در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر در مورد آن ها صحبت کنیم. ثبت اکثر این دامنه ها نیازمند مجوز قانون و مدارکی می باشد که در ادامه بیان می شود.

دامنه ی (.ir ) قابلیت ثبت توسط افراد مقیم ایران را داشته و ثبت آن نیازمند مدرک نمی باشد. (مگر اینکه شما قصد راه اندازی سایت هایی با نام و نشان ارگان های دولتی داشته باشید.

 انواع دامنه ایرانی به تفکیک

 

دامنه های بدون نیاز به ارائه ی مدرک

 

(.ir اولین، اصلی ترین و پرکاربرد ترین پسوند برای ثبت سایت ایرانی بوده و افرادی می توانند دامنه های با این پسوند را به ثبت برسانند که قانونا مقیم ایران باشند. ir تنها دامنه ایرانی است که ثبت آن به مدارک نیاز ندارد.

 

دامنه های نیازمند ارائه ی مدرک مربوطه

 

  • (.id.ir ): این دامنه به تمامی اشخاص حقیقی ایرانی اعطا می شود اما دریافت آن نیازمند ارائه ی کپی شناسنامه می باشد.

 

  •  (.co.ir):این دامنه برای شرکت ها و سازمان های غیر دولتی تعبیه شده است و استفاده از آن نیازمند مدارک شرکت می باشد.

 

  • (.ac.ir):این پسوند برای سایت های مربوط به آموزش عالی، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی می باشد و برای ثبت آن مجوز لازم است.

 

  • (.sch.ir):تمامی مدارس و موسسات آموزشی زیر مجموعه ی وزارت آموزش و پرورش می توانند با استفاده از مجوز خود دامنه ای با این پسوند ثبت نمایند.

 

  • (.net.ir): این پسوند برای دامنه ی شرکت های ارائه دهنده ی اینترنت استفاده می شود و ثبت آن نیازمند مدرک شرکت ارائه دهنده و درخواست کننده می باشد.

 

  • (.gov.ir): این پسوند برای همه ی سایت های زیر مجموعه ی قوای سه گانه ی کشور در نظر گرفته شده است و نیازمند ارائه ی مدارک مربوطه می باشد.

 

  •  (.org.ir):برای تمامی انجمن های علمی کشور یا سازمان های غیر دولتی یا بین المللی مناسب بوده و دریافت آن نیازمند ارائه ی کپی روزنامه ی سازمان درخواست کننده می باشد.

 

همان طور که مشاهده می کنید دریافت تمامی پسوندهای بالا نیازمند مدرک بوده و تنها پسوندهای (.ir) و (.id.ir) برای اشخاص حقیقی و سایت های عادی و شخصی مناسب می باشند.

برای دریافت انواع دامنه ی ملی ایران شما باید یک حساب در سایت ایرنیک داشته باشید. وشناسه ایرنیک دریافت کنید.

 

نحوه ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه کاربری
ادامه مطلب

 

توضیحات جامع درباره کارایی هر یک از پسوند های ملی

 

  • پسوند ir.

یکی از انواع دامنه های ملی ایران پسوند ir. است. با رعایت قوانین ایرنیک و انتخاب نامی که جزء اسامی غیر مجاز مانند ADSL، IRAN، WEB و… نباشد، به طور کلی و عمومی برای تمامی سایت ها میتوان از آن بهره برد.

 

  • پسوند net.ir.

net در واقع مخفف کلمه NETWORK بوده و این پسوند با هدف استفاده توسط شرکت ها و موسسات(isp(Internet Service Provider ایجاد شده است.

با ثبت و استفاده این پسوند برای وبسایت خود علاوه بر اینکه شرکت خود را معرفی می کنید، از لحظه اول برای کاربران هم این ذهنیت را فراهم میکنید که شما در زمینه خدمات شبکه فعالیت دارید.

 

  • پسوند co.ir.

در این پسوند co مخفف کلمه company است که به معنی شرکت می باشد.

ثبت دامنه ملی با این پسوند طبق قوانین ایرنیک فقط برای شرکت ها و نمایندگی ها و برند‌های ثبت شده منطبق با نام کامل ثبتی آن‌ها یا متشکل از حروف اول نام مندرج در روزنامه رسمی ثبت آن شرکت‌ها مجاز است.

توصیه میکنیم برای بهبود و توسعه هر چه بیشتر شرکت و کسب و کار آنلاین خود ثبت کردن دامین با این پسوند را که منحصر شرکت شماست، برای مطرح شدن در فضای مجازی استفاده کنید.

 

  • پسوند ac.ir.

در این پسوند ac مخفف کلمه Academic است که برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی به کار میرود.

چنانچه برای یک موسسه عالی آموزشی و پژوهشی میخواهید سایتی راه اندازی کنید و مجوزمربوطه از ارگان‌های دولتی مندرج در بخش قوانین ثبت دامنه را دارید، حتما پیشنهاد می کنیم برای ثبت آدرس از این پسوند استفاده کنید.

اکنون کمتر موسسه آموزشی را می توان یافت که با مجوزمربوطه برای ثبت دامنه ac.ir. اقدام نکرده باشد.

 

  • پسوند org.ir

این پسوند نیز مخفف کلمه Organization است که به معنای سازمان می باشد. در شرایطی که میخواهید برای یک موسسه غیر انتفاعی، موسسه بین المللی، انجمن علمی ثبت شده و مشابه اینها دامنه ای ثبت کنید. پسوند مناسب برای حوزه فعالیت های شماست.

 

  • پسوند gov.ir.

این پسوند نیز مخفف کلمه Government است. که به بخش های اجرایی موسسات و وزارت خانه های جمهوری اسلامی و سایر نهاد هایی که در قانون اساسی اختصاص داده می شود.

معمولا ارگان هایی با این عنوان از این پسوند برای سایت های خود استفاده می کنند. در واقع برای کسب و کار های معمولی و شخصی نمیتوان از آن استفاده کرد.

 

  • پسوند sch.ir

این پسوند مخفف کلمه school می باشد که به معنای مدرسه است. برای استفاده سایت مدرسه مناسب می باشد. با استفاده از پسوند sch کاربرانی که به سایت شما مراجعه می کنند، پی می برند که شما فعالیت آموزشی دارید.

 

  • پسوند id.ir

پسوند id مخفف کلمه Identification است که به معنای شناسایی می باشد.

استفاده آن برای وب سایت هایی است که برای کسب و کار های شخصی و یا برای رزومه است استفاده می شوند. با به کاربردن این پسوند و رعایت قوانین می توانید خود را در دنیای بزرگ اینترنت به خوبی معرفی کنید.

ثبت دامنه های ملی

جهت ثبت دامنه های ملی شما میتوانید هم از طریق سایت ایرنیک اقدام کنید و یا دامنه را با قیمت کمتر از نمایندگان ایرنیک تهیه کنید. ما در تلاش نت بعنوان نماینده ایرنیک انواع دامنه ایرانی و بین المللی را با قیمت مناسب ارائه میدهیم.

خرید دامنه ارزان از تلاش نت

مشاهده قیمت های به روز دامنه های در تلاش نت

5/5 - (1 vote)
دکمه بازگشت به بالا